Young Innovators over circulair textielsysteem Haarlem

In de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 organiseren we in opdracht van de gemeente Haarlem het Young Innovators programma voor leerlingen in de bovenbouw van HAVO en VWO. In totaal bieden we het programma zes tot acht keer aan.

Programma

De leerlingen krijgen een aantal lessen met onder meer een inleiding in Circulaire Economie. Daarna gaan ze deze kennis in een Climathon toepassen op textiel. Leerlingen leren hierin kritisch te kijken naar duurzaamheidsaspecten van de productieketen van kleding en textiel. De casusvraag is hier steeds: hoe zorgen we dat meer jongeren gaan meedoen met het circulaire textielsysteem in Haarlem?

Bij de edities van 2023-2024 gaf Danielle Schouten van 'Waardeer je kleren' een inspirerende presentatie waarom het circulaire textielsysteem belangrijk is. Daarnaast waren mensen van kringloopwarenhuis De Snuffelmug (een bedrijf van Spaarne Werkt) aanwezig, die al hebben aangegeven dat ze echt met de oplossingen van de jongeren aan de slag gaan. Sommige zijn zelfs al toegepast!
Bij deze activiteiten gebruiken we het ICEY-lesmateriaal.

Dit project geeft mede vorm aan de thema's Circulaire Economie en Toekomstgericht onderwijs. In Haarlemse MBO-opleidingen fashion/mode en textiel voeren we een vergelijkbaar project uit onder de naam Climate Innovation Academy textiel.

logo ICEY

Dit is een project binnen het thema Circulaire Economie.

magazijn oude spijkerkleding