Op het gebied van duurzame ontwikkeling en onderwijs is al veel pionierswerk verricht. Stichting Technotrend heeft dit pionierswerk gebundeld en vertaald naar een eigen duurzame didactiek. Deze omvat de volgende onderdelen:

Toekomstdenken
Door toekomstdenken prikkelen we de verbeelding: welke toekomst zou je zelf willen, hoe ziet jouw en de wereld er dan uit. We gebruiken inspirerende toekomstbeelden en verkennen scenario's die dit toekomstbeeld kunnen helpen realiseren.
Systeemdenken
Het klimaat, de natuur en de menselijke samenleving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Fundamenteel aan duurzame ontwikkeling is daarom een systemische kijk op de wereld. Duurzame didactiek legt daarom nadruk op de samenhang tussen ecologische, maatschappelijke en persoonlijke vraagstukken, op het verbinden van verschillende vakken, de leeromgeving en de wereld buiten. We onderzoeken de oorzaken en gevolgen van het klimaatprobleem en besteden aandacht aan de interafhankelijkheid in de transities die we willen laten plaatsvinden. Aan de orde komen onder meer verschillende perspectieven en belangen die hierbij positief en negatief invloed hebben.
Planetair burgerschap
Die systemische kijk op de wereld roept ook direct vragen op over onze omgang met onze leefomgeving. Zo creëert duurzame ontwikkeling direct een behoefte aan nieuwe waarden, nieuwe kennis en vaardigheden, en een visie op de toekomst. Een mindset die benoemd wordt als planetair burgerschap (planetary citizenship).
Die systemische kijk en de zoektocht naar nieuwe waarden zijn inmiddels vastgelegd in verschillende onderwijsmodellen, zoals
- de Whole School Approach (WSA),
- het model Transformatief Duurzaamheidsonderwijs van Teachers for Climate, en
- GreenComp, een kader van de EU voor duurzame competenties.
Challenge based learning
Stichting Technotrend heeft deze kijk vertaald naar praktische didactiek. Deze traint vaardigheden als systeemdenken en future design tijdens concrete challenges op het gebied van duurzame ontwikkeling. Binnen de kaders van de challenge krijgen leerlingen vrijheid bij het kiezen van de problemen die ze willen onderzoeken en aanpakken. Waar mogelijk voeren we rolmodellen op, duurzame professionals die al laten zien hoe ze de vraagstukken van de toekomst inspirerend aan het tackelen zijn. Op deze manier ontstaat handelingsperspectief: de leerlingen ontdekken hoe ze vanuit hun eigen vragen en ideeën verandering in gang kunnen zetten.
Een toekomstvisie vanuit idealen
Natuurlijk roepen onderwerpen als klimaatverandering en klimaatadaptatie volop meningen en emoties op. Tijdens de challenges van Stichting Technotrend mogen die er zijn. Klimaatverandering (extreem weer, verlies biodiversiteit) en maatschappelijke veranderingen (minder vlees eten, minder vliegen) kunnen immers ook bedreigend zijn. Ze stellen zekerheden en verworvenheden ter discussie. Alleen als we bijbehorende meningen en emoties erkennen, kunnen we een open gesprek aangaan. Vanuit dat gesprek kunnen we samen met leerlingen positieve toekomstvisies ontwikkelen en plannen maken om die toekomst te realiseren. Een mooie toekomst, gebaseerd op nieuwe idealen.