2024-2025: Young Innovators Circulaire Economie Textiel op Haarlemse middelbare scholen

In het schooljaar 2024 - 2025 gaan we door met het Young Innovators programma Circulaire Textiel in en met de gemeente Haarlem.

Deze keer voeren we het project uit met 165 leerlingen 4VWO van het Sancta Maria College in Haarlem. Op 20 september gaan alle leerlingen de afsluitende climathon doen bij Hogeschool InHolland in Haarlem.

De leerlingen krijgen een aantal lessen met onder meer een inleiding in Circulaire Economie. Daarna gaan ze deze kennis in een Climathon toepassen op textiel. Leerlingen leren hierin kritisch te kijken naar duurzaamheidsaspecten van de productieketen van kleding en textiel. De casusvraag is hier steeds: hoe zorgen we dat meer jongeren gaan meedoen met het circulaire textielsysteem in Haarlem? Bij deze activiteiten gebruiken we het ICEY-lesmateriaal.

Dit project geeft mede vorm aan de thema's Circulaire Economie en Toekomstgericht onderwijs. In Haarlemse MBO-opleidingen fashion/mode en textiel voeren we een vergelijkbaar project uit onder de naam Climate Innovation Academy textiel.

Partnerscholen welkom!

Middelbare scholen in Haarlem kunnen zich nog aanmelden om mee te doen! Ook scholen uit aangrenzende gemeentes mogen contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Voor aanmelding en overleg kun je een e-mail sturen naar het Young Innovators team: info@young-innovators.nl

logo ICEY

Dit is een project binnen het thema Circulaire Economie.

kledingrek spijkerbroeken