23-29 september 2021: Dutch Sustainable Fashion Week

De 8e editie van de Dutch Sustainable Fashion Week wordt dit jaar gehouden van 23-29 september.

Stichting Technotrend biedt in deze week 2 mini-challenges aan voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. De challenges gaan over het behouden van kleding en textiel.

Ieder jaar worden op de hele wereld meer dan 100 miljard nieuwe kledingstukken gemaakt. Dat zijn dus gemiddeld per persoon 15 kledingstukken! Een derde daarvan wordt nooit verkocht en dus nooit gedragen. Al die kleding wordt versnipperd of verbrand.

In de wereldwijde wedloop naar de snelste productie voor de laagste prijzen heeft de mode- en kledingindustrie zich ontwikkeld tot een duizelingwekkend systeem van Fast Fashion. Goedkoop voor ons betekent eigenlijk altijd dat de mensen die de kleding maken worden uitgebuit met lage lonen en lange werkdagen in onveilige werkomstandigheden. Het maken van al die kleding veroorzaakt ook 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat willen we veranderen. De vraag is: hoe? Hoe kunnen we de mode-industrie veranderen met behoud van het plezier?

Praktische informatie voor docenten

Docenten kunnen deze mini-challenges doen met iedere klas of groep leerlingen van 12-18 jaar. Leerlingen hebben ongeveer 90-120 minuten nodig om de challenge te voltooien. Ze hebben een laptop of een flipover (met papier en stiften ;)) nodig. En heel veel creativiteit!

De docent kiest een van de twee challenges. Bij de ene challenge begint de docent met een presentatie, bij de andere gaan leerlingen meteen in groepjes aan de slag met een visuele tool van de Young Innovators Toolkit. Het beste team krijgt een prijs!

Dutch Sustainable Fashion Week 2021

Meer info over de week op de website van de Dutch Sustainable Fashion Week.

De mini-challenges worden als onderdeel van het Young Innovators programma vanaf september 2021 mede mogelijk gemaakt door

logo Climate KIC  logo Fonds 21

depot afvalkleding