Design kids

Samen met DesignWeek@School bieden we complete challenges aan voor leerlingen vanaf groep 5. De challenges worden ondersteund door een online kick-off, een lesbox, online lesmateriaal en een uitgebreide docentenhandleiding met lesplannen, aanvullende activiteiten, websites, video’s, een beschrijving van de voorbereiding en een koppeling naar de kerndoelen.

Onderwerpen

We bieden challenges aan rondom acht onderwerpen:

1. Boost biodiversiteit (vanaf groep 5): Hoe kunnen we de biodiversiteit rondom school vergroten?
  2. Stop klimaatverandering (vanaf groep 5)
  3. Stad van de toekomst (vanaf groep 5): Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? – volgens Unesco-criteria
  4. School van de toekomst (vanaf groep 5)
  5. Stop voedselverspilling (vanaf groep 5): Hoe kunnen we zuiniger omgaan met voedsel?
  6. Water - waterverbruik en waterbeheer (vanaf groep 5)
  7. Water - waterkwaliteit (vanaf groep 7)
  8. Verklein je ecologische voetafdruk (groep 8)

Wat gaan leerlingen doen?

Leerlingen doorlopen een duurzaam ontwerpproces volgens een vaste methodiek: kennismaken, onderzoeken, begrijpen, bedenken, uitproberen, presenteren. Daarbij gebruiken we een educatieve online game. De leerlingen verzamelen informatie door onderzoekjes te doen, interviews te houden en mindmaps te maken. Ze bedenken ideeën voor oplossingen van het gevonden probleem en maken die zichtbaar in een game, app, website of een maquette, die ze ook aan de klas presenteren. De technologie en handleidingen hiervoor worden aangeleverd.

ledbeestjes

Doelgroep

basisschoolleerlingen in actieGroep 5 t/m 8. De technologie wordt gedifferentieerd aangeboden, afhankelijk van de leeftijd en het niveau van de leerlingen.

Uren

Elke challenge bestaat uit ongeveer twaalf lessen met een wisselende lengte van 30-120 minuten, passend bij de betreffende activiteiten. Voor elke les zijn aanvullende activiteiten beschikbaar.

Inzet school

De challenges worden gegeven door de eigen groepsleerkrachten. De ondersteuning kan worden uitgebreid met enkele gastlessen en extra begeleiding door de trainers van Stichting Technotrend of DesignWeek@School. Als dit lespakket voor het eerst wordt gegeven, adviseren we om enkele gastlessen bij te boeken.

Nascholing

Stichting Technotrend biedt bij het lespakket een nascholing Werken met challenges, gegeven door trainers van Stichting Technotrend en de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO). Hierna is de groepsleerkracht in staat om zelfstandig de challenge te herhalen, aan de slag te gaan met een andere challenge of om een eigen challenge te ontwerpen.

Meer informatie over het nascholingsaanbod.

Interesse in dit lespakket?

Wil je dit lespakket ook aan jouw leerlingen aanbieden? Heb je nog vragen? Neem contact op met het team Primair Onderwijs via po@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Design kids ? Neem contact op!