Young Climathon Amersfoort: duurzame oplossingen voor nieuwe wijk

logo EIT Climate-KIC en EU

Leerlingen van de middelbare scholen Johannus Fontanus College (Barneveld), 't Hooghe Landt (Amersfoort) en Pallas Athene College (Ede) bedachten op vrijdag 20 november tijdens de vijfde Young Climathon 2020 oplossingen om een gebied in Amersfoort duurzaam te ontwikkelen. Verschillende duurzame partijen uit Amersfoort hadden hiervoor deelvragen opgesteld.

Gemeente Amersfoort wil delen van het gebied Eem en Spoor, tussen de Eem en het centraal station Amersfoort, duurzaam ontwikkelen. De gemeente werkt hierin samen met verschillende partijen, die allemaal hun eigen wensen hebben. De leerlingen kregen echte actuele vragen voorgelegd, waarvoor nog geen pasklare antwoorden bestaan. De vragen gingen over mobiliteit, waterbeheer en het betrekken van bewoners bij de ontwikkelingen.
Onder begeleiding van de vraagstellers en coaches gingen de leerlingen op 20 november een intensief dagprogramma in. Er werden veel creatieve en innovatieve oplossingen aangedragen. Alle teams pitchten hun oplossing aan het eind van de dag voor een jury, die voor elke challenge een winnaar koos.

Lees het bericht over de Young Climathon op de website van het JFC.

Mobiliteit as a Service (MaaS)

young climathon schetsen oplossingDe gezamenlijke vraag van NS en Gemeente Amersfoort was: Hoe kunnen we duurzame mobiliteit bereiken voor nieuwe bewoners van de wagenwerkplaats en bestaande bewoners uit Soesterkwartier?
De winnende oplossing heet Sharicle en werd bedacht door een team van drie leerlingen van het Johannes Fontanus College. Hun oplossing is dat bewoners van de nieuwe wijk elektrische auto’s, scooters en fietsen gaan delen. De voertuigen komen in een gezamenlijke garage en zijn te reserveren via een app. Bewoners besparen omdat ze kosten van de vervoersmiddelen delen en zich bewuster zijn van het huren, waardoor ze misschien minder vaak een auto gebruiken. De leerlingen dachten nog verder: In de garage zouden ook een gezamenlijke wasserij en een bibliotheek kunnen komen.

Participatie in Gebiedsontwikkeling / omgevingsvisie

young climathon context mapVoor de vraag van Holistic Urbanism naar natuurinclusief bouwen koos de jury als winnende oplossing die van leerlingen van ‘t Hooghe Land. Ze bedachten ‘één app, één melding’, een app die je op de hoogte brengt van alle ontwikkelingsplannen binnen 15 kilometer rondom je huis. De app moet uitleg geven over wat de plannen inhouden en via de app kunnen bewoners met elkaar in discussie gaan en uiteindelijk meebeslissen over het plan.

Wateroplossingen in nieuwbouwwijken

De winnende oplossing voor de vraag van Waterschap Vallei en Veluwe kwam van een team van Pallas Athena College (PAC) uit Ede. Het leerlingenteam stelt voor om belasting te heffen over betegelde tuinen en subsidie te geven voor groene tuinen. Dat willen ze laten controleren door een drone en bekendmaken via een nieuwskanaal en reclame. Volgens de leerlingen heeft deze oplossing invloed op wijkinitiatieven, bewoners, de WVV, bedrijven en kennisinstellingen. Hun oplossing voorkomt afbraak van de natuur, uitsterven van dieren, meer droogte, een slechtere gezondheid van de bevolking en stijging van de zeespiegel.

Deze Young Climathon komt tot stand in samenwerking met Gemeente Amersfoort en Holistic Urbanism / Building the New.

Young Climathons vormen de tweede fase van het project Young Innovators 2020. Dit is een programma van het Europese klimaatplatform EIT Climate-KIC. Lees meer over de internationale Young Climathons.

Deze Young Climathon wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Amersfoort (meerjarig vanuit Toekomstfonds Onderwijs-Arbeidsmarkt), het waterschap Vallei & Veluwe, het K.F. Heinfonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.

logo Gemeente Amersfoort  logo waterschap vallei en veluwe

logo K.F. Heinfondslogo Cultuurfonds