Plastic Soep Helden (VO) 2020

Plastic afval in het oppervlaktewater is een groot probleem: wereldwijd is er tussen de 86 tot 239 miljard kilo plastic afval in de oceaan te vinden. Dit vormt de zogenoemde ‘plastic soep’ en we kunnen Nederland 155 keer bedekken met al dit plastic afval. Vooral microplastics vormen een waarschijnlijk nog ongekende bedreiging van onze gezondheid in de toekomst.

Voorkomen is beter dan genezen

Gemeenten en bedrijven houden steeds meer bedrijven en plastic fabrikanten rekening met het plastic afvalprobleem. Ook komt er een Europese wetgeving die per 2021 een aantal (vervangbare) wegwerp plastics zoals bestek, rietjes, wattenstaafjes en piepschuim eetverpakkingen verbiedt. Helaas betekent dit niet dat er straks helemaal geen wegwerp plastic in de oceanen te vinden is, want veel (klein) wegwerpplastic blijft toegestaan en gedragsverandering is lastig.
Ook is er veel onwetendheid over microplastics in kleding en verzorgingsproducten, en de bestaande alternatieven zijn gering. Daarbij blijft de vraag naar nurdles hoog als basisproduct voor veel plastic gebruiksvoorwerpen die overal ter wereld geproduceerd worden, zoals tandenborstels, tandpasta, shampooflessen en telefoons. Jaarlijks worden miljarden kilo's nurdles verscheept vanuit fabrieken van over de hele wereld. Bij het verschepen begint het probleem: bij het verzamelen, transporteren en gebruiken van nurdles gaat een deel verloren en komt het terecht in de natuur, meren, rivieren en oceanen.

Middelbaar scholieren gaan aan de slag met oplossingen

Tijdens dit Plastic Soep Helden project krijgen kleine plastics (inclusief microplastics en nanoplastics) de aandacht, met als doel om scholieren bewust te maken van de verregaande gevolgen van klein plastic zwerfafval, het dragen van syntethische stoffen en het gebruik van bepaalde verzorgingsproducten. Het doel is om middelbaar scholieren uit de onderbouw te stimuleren om plastic afval te voorkomen. Hierbij worden voorbeelden uit de praktijk gebruikt.

Meer info over het programma Plastic Soep Helden (VO).

Activiteiten

Plastic Soep Helden is een workshopprogramma van 1 tot 3 gastlessen van 1 à 1,5 uur, modulair aangeboden: naar keuze kunnen leerlingen aan één, twee of drie lessen deelnemen, zoals dat het beste is in te passen in hun curriculum.

Les 1 heet De Onbekende Boosdoener

Les 2 heet Opruimles

Les 3 heet Waterzuivering ontwerples.

Doelgroep

Leerlingen onderbouw voortgezet onderwijs, klassen 1-3, leeftijd 12 tot 15 jaar.

Belangstelling?

Heeft u als school interesse in een workshop of wilt u meer weten over het programma?

Neem dan contact op met Wouter Buursma (wouter.buursma@stichtingtechnotrend.nl),

Patrick van der Hofstad (patrick.vanderhofstad@stichtingtechnotrend.nl

of via het formulier hieronder.

Plastic soep superheld