Pilotworkshops Duurzaam onderwijs met Leaphy Flitz

In een wereld waar technologie en klimaat snel veranderen, speelt onderwijs een belangrijke rol. Wij geloven dat technologie, klimaat en onderwijs elkaar kunnen versterken en helpen in het vinden van innovatieve oplossingen voor de toekomst. Daarom moeten robotica en techniek toegankelijk zijn voor iedere leerling, op een duurzame manier.

verduurzaamde FlitzFlitz is verduurzaamd en we hebben een nieuw werkboek 'Wereldmakers' gemaakt speciaal voor het basisonderwijs. Hierin leren kinderen naast programmeren en techniek ook over duurzaamheid en onderwerpen als biologie of emotie, met de hulp van Flitz. Ze leren kritische vragen te stellen en maken op verschillende manieren kennis met robotica.

In het voorjaar van 2024 geven verschillende basisscholen in Amersfoort workshops waarin ze het nieuwe werkboek uitproberen. Leerlingen van ROC Amersfoort en het VMBO zijn hierbij betrokken om technisch onderwijs te stimuleren.

Lesinhoud

• Ontdekkend leren met techniek en programmeren met robot Leaphy Flitz.
  • Zelfstandig of klassikaal aan de slag gaan met het werkboekje en bijbehorende instructiefilmpjes en werkbladen.
  • Actueel lesmateriaal door snelkoppelingen/links naar de website met de laatste digitale ontwikkelingen.
  • Brede toepassingsmogelijkheid: niet alleen voor robotica, maar in elk vak binnen het curriculum!

Van april tot juni 2024 ontwikkelen we een docentenhandleiding en -training bij het werkboekje zodat scholen, leraren en leerlingen zelfstandig en gedurende langere tijd aan de slag kunnen met Flitz.

Dit project is een uitvoering binnen het lespakket Leaphy Flitz. In dit project werken Stichting Leaphy, Stichting Technotrend en Upcycle Studio samen aan duurzame robotica en lesmateriaal met Robot Leaphy Flitz voor basisscholen.

omslag lesboek Leaphy