PandaPowerUur op basisschool Panda, Kanaleneiland

Gedurende schooljaar 2021-2022 voert Stichting Technotrend op basisschool De Panda in Utrecht-Kanaleneiland het programma Natuur&Techniek uit. De lessen worden gegeven aan groepjes van 12 tot 13 leerlingen uit verschillende bovenbouwklassen, die gezamenlijk les krijgen. Op deze manier wil basisschool de Panda haar leerlingen een meer doorlopende leerlijn bieden op het gebied van Techniekonderwijs.

Elke groep leerlingen gaat aan de slag met een Natuur & Techniek programma van 10 lessen. De leerlingen gaan er van alles leren over en experimenteren met warmte, isoleren, batterijen en het maken van een zonnehuisje en een ledbeestje. Ook de thema’s van het programma Energiedetectives komen aan bod, zoals energiegebruik en -besparing in huis.

Doelen

• Energie- en milieubewustzijn creëren, met een koppeling naar energie- en dus geldbesparing.
  • Onderzoekend en ontdekkend leren
  • 21e-eeuwse vaardigheden, zoals kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, communiceren en samenwerken
  • Actieve rol als burgerwetenschapper, waardoor leerlingen eigenaarschap ontwikkelen
  • Bijdrage aan leerlijn kerndoelen: burgerschap, duurzaamheid, systeem aarde en rekenvaardigheid
  • Leerlingen enthousiasmeren voor beroepsbeelden op technisch vlak.

Dit programma is een speciale compilatie van ons aanbod, omdat de leerlingen van deze school via Brede school Hart van Noord ook kunnen meedoen aan naschoolse lessen in Kanaleneiland.

Dit project is een onderdeel van het IRIS-programma op Kanaleneiland-zuid.

basisschoolplein de Panda