Energiedetectives (PO)

Onderzoekend leren in de bovenbouw basisonderwijs op het thema 'energietransitie'.

De energietransitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energie wordt steeds concreter voor ons allemaal. Kinderen op de basisschool zullen er in hun toekomst allemaal mee te maken krijgen. Daarom is het belangrijk dat zij leren waar het over gaat.

Stichting Technotrend biedt voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs (10-12 jaar) programma's waarmee ze concrete beelden vormen van de energietransitie. In het programma Energiedetectives gaan ze door middel van onderzoekend leren en samen met ouders en professionals uit de omgeving van de school op speurtocht naar energieverbruik. Ze worden uitgedaagd en begeleid om creatieve en innovatieve manieren te bedenken hoe ze energie kunnen besparen.

Voor scholen in de provincie Utrecht is deelname aan dit programma tot de zomer 2022 kosteloos.

illustratie energiebesparing thuis

Verbinding met omgeving

Dit project verbindt scholen met hun omgeving en laat hen samen werken aan de betekenis en de gevolgen van energietransitie. Ook lerarenopleidingen (Marnix Academie, Hogeschool Utrecht) zijn hierbij betrokken, waardoor er veel aandacht is voor de professionaliteit van de (aanstaande) leerkracht. Gewerkt wordt met innovatief lesmateriaal met veel mogelijkheden voor onderzoekend leren. Minstens zo belangrijk is dat er concrete ondersteuning is voor leerkrachten die zelf de verantwoordelijkheid willen nemen om het onderzoekend leren (met aandacht voor onderliggende basisvaardigheden) een structurele plek in hun lessen te geven.

In de provincie Utrecht zijn inmiddels diverse initiatieven met aanbod voor basisschoolleerlingen. Hierbij leveren zowel het onderwijs (schoolbesturen po, universiteit en hogescholen) als bedrijfsleven (BAM, Waternet, Heijmans, Eneco) een bijdrage om lesmateriaal te maken in aanvulling op het reguliere curriculum.

Samenwerkingspartners

• Stichting Technotrend, Utrecht
  • Regionaal netwerk wetenschap&technologie (ktwt.nl)
  • Marnix (marnixacademie.nl)
  • HU, Lectoraat didactiek van het bèta- en technologieonderwijs (ecent.nl/lectoraat-savelsbergh)
  • Regiocoördinatie techniek vanuit PTVT (ptvt.nl)
  • Most (elwier.nl/most)

Belangstelling?

Bent u leerkracht in de bovenbouw van een basisschool? Wilt u met uw leerlingen dit project doen? Meld u aan via het onderstaande formulier. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.

U kunt voor meer informatie de flyer Energiedetectives downloaden.

Meer weten over de Energiedetectives (PO) ? Neem contact op!