IRIS in Kanaleneiland-zuid, Utrecht

De Utrechtse wijk Kanaleneiland-Zuid wordt met Europese steun een voorbeeld voor andere steden op het gebied van duurzaam en betaalbaar wonen. In het wijk werken gemeente, woningcorporatie Bo-Ex, Lomboxnet en het Utrecht Sustainability Institute van de Universiteit Utrecht samen om woningen te verduurzamen door onder andere isolatie, led-verlichting en elektrisch rijden.

Bewonersparticipatie

Bewonersparticipatie is één van de vijf zogenaamde transition tracks. Met de communicatie en activiteiten wil het project aansluiten bij de behoeften van de bewoners. De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) ontwikkelde hiervoor een methode. Een van de activiteiten is om kinderen op basisscholen in de wijk les te geven over wat er allemaal komt kijken bij deze ontwikkelingen in de wijk. De kinderen kunnen dan hun ouders uitleg geven. Ook voor ouders komen er informatiebijeenkomsten.

Lesprogramma

Stichting Technotrend en Utrecht Sustainability Institute hebben een plan voor een lesprogramma ontwikkeld. Het programma wordt op maat gemaakt voor het w&t-programma van de school waar het wordt gegeven. Voor dit lesprogramma, gericht op groep 5 t/m 8, zijn twee bestaande workshops van Stichting Technotrend (uit het programma Technokids Groenland) aangepast aan het project. De twee workshops zijn:
    I. Workshop Elektriciteit en Batterijen
    II. Workshop Warmte en isolatie
Deze lessen duren 90 minuten. Aan de orde komen thema’s die vanuit het IRIS-project in de wijk worden uitgevoerd: klimaatprobleem, duurzame energie, energiebesparing, batterijen en slimme verlichting. Ze maken de inhoud van de verschillende doelstellingen en activiteiten van het IRIS-project inzichtelijk voor de leerlingen.

Behalve deze workshops geven de samenwerkingspartners verschillende gastlessen, onder meer over duurzaam wonen, energiebesparende materialen en een bordspel over energietransitie.

Twee basisscholen, de Kaleidoskoop (groep 8) en de Da Costaschool (groep 6, 7 en 8), beginnen met de lessen in 2019, in 2020 sluit Het Schateiland zich hierbij aan. Met de ervaring op deze scholen wordt het lesprogramma voor andere scholen op Kanaleneiland geschikt gemaakt en ook daar aangeboden.

Over IRIS

logo IRISHet Europese project IRIS - Integrated and Replicable solutions for co-creation In Sustainable cities - is koploper in de transitie van steden in schone en slimme aantrekkelijke verblijfsgebieden. Het project ondersteunt drie 'Lighthouse' steden - Utrecht, Göteborg (Zweden) en Nice (Côte d’Azur, Frankrijk).

Stichting Technotrend

Stichting Technotrend wil door wetenschap en techniek in het onderwijs te integreren en vanuit nieuwsgierigheid en verwondering les te geven de onderzoekende houding die kinderen van nature bezitten verder ontwikkelen. Het aanbieden van nieuwe kennis, waarbij continu contact wordt gelegd met de praktijk, zorgt ervoor dat leerlingen leren denken vanuit innovativiteit en duurzaamheid en hun talenten ontwikkelen.

Toekomst

Het project loopt van schooljaar 2019-2020 tot eind 2022. In die hele periode combineert Stichting Technotrend het bouwen aan een sterk wetenschap-en-techniekcurriculum met een bijdrage van de scholen aan bewonersparticipatie in het IRIS-project.

Meer informatie?

Jimmy Mulkens, projectmedewerker IRIS, jimmy.mulkens@stichtingtechnotrend.nl
Patrick van der Hofstad, directeur, Patrick.vanderhofstad@stichtingtechnotrend.nl

logo SDG7  logo SDG13