november: basisscholieren Kanaleneiland deden workshops W&T op Globe college

november 2022 - Het bruist van wetenschap en technologie in de Utrechtse wijk Kanaleneiland! In november 2022 kwamen leerlingen van de basisscholen De Olijfboom en De Kaleidoscoop naar het Globe College (vmbo). Een team van docenten van Globe College en Stichting Technotrend werkte goed en nauw samen om de leerlingen in workshops te laten kennismaken met allerlei kanten van techniek, natuur en natuurlijk duurzaamheid.

Een van de opdrachten was om van karton windwagentjes te maken: speelgoedkarretjes met een zeil die worden voortbewogen door windkracht. Of door blazen, zoals op de foto rechts.

Voor een andere opdracht gingen ze zelf 'sportdrank' maken, een mengsel van onder meer water, citroensap en suiker. Als ze dat hadden opgedronken, moesten ze natuurlijk wel even sporten!. Met drie minuten touwtjespringen hadden ze de calorieën weer verbruikt!

Ook maakten leerlingen een fotolijstje van ijzerdraad en mochten ze met een lasersnijder een eigen naamplaatje maken. Bij een biologie-onderdeel namen ze met een microscoop de wondere microwereld onder de loep. Ook stond soms een rondleiding door het Globe College op het programma, zodat de leerlingen alvast met eigen ogen konden zien wat deze vervolgopleiding allemaal te bieden heeft.

Docent Eline is tevreden: "Het doel van de workshops is om leerlingen bewust en nieuwsgierig te maken naar wat natuur en techniek allemaal is. We hopen hiermee bij hen interesse voor wetenschap en technologie te wekken. De leerlingen waren heel enthousiast dus we denken dat we geslaagd zijn."

De workshops zijn onderdeel van het IRIS Wetenschap en Technologieproject, dat dit schooljaar in Kanaleneiland wordt aangeboden. Later dit schooljaar zullen het Globe College en Stichting Technotrend opnieuw samenwerken in een lesaanbod.

windwagentjes