IRIS in Kanaleneiland-zuid, Utrecht

De Utrechtse wijk Kanaleneiland-Zuid wordt met Europese steun een voorbeeld voor andere steden op het gebied van duurzaam en betaalbaar wonen. In het wijk werken gemeente, woningcorporatie Bo-Ex, Lomboxnet en het Utrecht Sustainability Institute van de Universiteit Utrecht samen om woningen te verduurzamen door onder andere isolatie, led-verlichting en elektrisch rijden.

Bewonersparticipatie

Bewonersparticipatie is één van de vijf zogenaamde transition tracks. Met de communicatie en activiteiten wil het project aansluiten bij de behoeftes van de bewoners. De HKU ontwikkelde hiervoor een methode. Een van de activiteiten is om kinderen op basisscholen in de wijk les te geven over wat er allemaal komt kijken bij deze ontwikkelingen in de wijk. De kinderen kunnen dan hun ouders uitleg geven. Ook voor ouders komen er informatiebijeenkomsten.

Lesprogramma

Stichting Technotrend en Utrecht Sustainability Institute hebben een plan voor een lesprogramma ontwikkeld. Het programma wordt op maat gemaakt voor het w&t-programma van de school waar het wordt gegeven. Voor dit lesprogramma, gericht op groep 7 en 8, zijn twee bestaande lessen van Stichting Technotrend aangepast aan het project zodat enkele thema’s worden behandeld die vanuit het IRIS-project in de wijk worden uitgerold: klimaatprobleem, duurzame energie, energiebesparing, batterijen en slimme verlichting. De twee workshops zijn:
    I. Workshop A: Elektriciteit en Batterijen
    II. Workshop B: Warmte en isolatie
Deze twee 90 minuten durende lessen met hoofdthema’s 'elektriciteit' en 'warmte' maken de inhoud van de verschillende doelstellingen en activiteiten van het IRIS project inzichtelijk voor de leerlingen. In 2019 starten twee basisscholen, de Kaleidoskoop en het Schateiland, met het lesprogramma. Nadat op deze scholen ervaring is opgedaan, wordt het lesprogramma voor andere scholen op Kanaleneiland geschikt gemaakt en ook daar aangeboden.

Over IRIS

Het project IRIS - Integrated and Replicable solutions for co-creation In Sustainable cities - is koploper in de transitie van steden in schone en slimme aantrekkelijke verblijfsgebieden. Het project ondersteunt drie 'Lighthouse' steden - Utrecht, Göteborg (Zweden) en Nice (Côte d’Azur, Frankrijk).

Stichting Technotrend

Stichting Technotrend wil door wetenschap en techniek in het onderwijs te integreren en vanuit nieuwsgierigheid en verwondering les te geven de onderzoekende houding die kinderen van nature bezitten verder ontwikkelen. Het aanbieden van nieuwe kennis, waarbij continu contact wordt gelegd met de praktijk, zorgt ervoor dat leerlingen leren denken vanuit innovativiteit en duurzaamheid en hun talenten ontwikkelen.

Toekomst

Het project loopt nog door in de komende drie schooljaren t/m de zomer van 2022. In die hele periode combineert Stichting Technotrend het bouwen aan een sterk wetenschap-en-techniekcurriculum met een bijdrage van de scholen aan bewonersparticipatie in het IRIS-project.

logo IRIS