juni 2024 - De 25 enthousiaste vierdejaarsstudenten MBO-verpleegkunde op de Noordwest Academie in Alkmaar weten inmiddels bijna alles om te kunnen beginnen als zorgprofessional in het ziekenhuis. Waar ze zich professioneel bezig houden met de gezondheid van de mens, is tijdens het Green Skills Programma (CAVES) het belang van een gezonde aarde naar voren gekomen. De lessenreeks van 5 modules hebben we gegeven op 3 dagen in mei en juni. Op 25 juni hebben de studenten de reeks afgesloten met een presentatie van de opdracht.
Verantwoordelijk
Zo weten de studenten nu alles over de donut economie, een model dat onder andere beschrijft dat we goede zorg moeten leveren binnen de grenzen van de aarde. Ook de term “planetary health” ofwel de gezondheid van de aarde is uitgebreid aan bod gekomen. Als je één van de studenten vraagt over de milieuproblemen veroorzaakt door de zorgsector, zullen ze beginnen over de enorme hoeveelheden afval die worden geproduceerd bij het leveren van zorg. Toen gastspreker Philip Elders vroeg: ‘Wie van jullie voelt zich als verpleegkundige verantwoordelijk voor het leveren van duurzame zorg?’ gingen alle handen omhoog.
Herkenning
Tijdens de lessen gingen collega's Timo Boland en Koen van der Voort regelmatig het gesprek aan met de studenten. “Herken je de problemen rondom wegwerpproducten in de zorg?”, “Wat kun je hieraan doen?”, “Zijn al deze materialen wel nodig?”. De verpleegkundestudenten hebben meer dan twee jaar ervaring op een werkplek of stage en ze herkenden deze problemen zeker. Het programma leerde hen de ernst van de situatie, door de connectie met de planetary boundaries te leggen. Ook gaf het programma de studenten handvatten om zelf te verduurzamen, door meer te weten te komen over de circulaire economie en de R-ladder.
Lara Glorie was gastspreker in de tweede module. Zij vertelde over de Greenteams binnen de Noordwest Ziekenhuisgroep waar de opleiding deel van is. Greenteams houden zich bezig met duurzame zorg, zoals dit in de Greendeal 3.0 is beschreven. Hierin is onderwijs over duurzame zorg één van de vijf pilaren, waaraan Lara graag wilde bijdragen. Als Greenteam kun je op veel manieren bijdragen aan een duurzamere zorgsector, bijvoorbeeld via een Challenge wegwerphandschoenen verminderen, maar ook door kritisch te kijken naar processen. Welke aangeleerde handelingen kunnen anders? Kaler? Duurzamer?
Minder materiaal
De studenten kregen de opdracht om zelf na te denken over duurzaamheid in de zorg én de manier waarop dit tijdens hun opleiding kan terugkomen. De resultaten presenteerden ze aan docenten van de Noordwest Academie en experts uit de greenteams. Het doel: het toekomstbestendig maken van het eigen curriculum, waarin duurzaamheid centraal staat. Waar het ene groepje had nagedacht over het verminderen van materiaalgebruik tijdens lessen ('dit hoeft toch tijdens een les niet allemaal steriel!'), bedacht het andere groepje een manier om de vervuiling via medicijnverbruik te verminderen. Ook kwam er een idee om de plastic bekertjes die gebruikt worden om medicijnen in te nemen de deur uit te doen. De presentaties werden afgesloten met een prijs voor... iedereen! Een heerlijk (vegan) gebakje voor de inzet en mooie ideeën. Studenten gaven als feedback:
“Deze informatie hadden we veel eerder moeten krijgen! Dan had ik er tijdens mijn stage al rekening mee kunnen houden!”
Nu is het zaak dat deze ideeën komende jaren worden toegepast in het onderwijs en het ziekenhuis! Eén ding is zeker: docent Judith Reerds-Vijn was supertrots!
Belangstelling?
Ben je geïnteresseerd om jouw onderwijs ook toekomstbestendig te maken? Staat duurzaamheid voor jou ook hoog in het vaandel en vind je dat jouw studenten het recht hebben om adequaat te kunnen handelen?
Neem dan contact met ons. Klik hier om een e-mail te sturen of reageer via het formulier hieronder.
Ondersteuning
Het project wordt ondersteund door het Europese fonds Erasmus+.
Het project draagt bij aan de thema's Circulaire Economie, Klimaatadaptatie, Milieu en Klimaatverandering, Toekomstgerichtheid van het onderwijs en Green Skills.