In dit project ontwikkelen internationale partners 'didactische bouwstenen' (Didactic Bricks) voor leraren die Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling implementeren. De bouwstenen beogen je te helpen eenvoudig lessen en interdisciplinaire projecten te creëren en aan te bieden, die gericht zijn op duurzame ontwikkeling. Deze bouwstenen bevatten creatieve, actiegerichte activiteiten die zijn ontworpen om leerlingen van 10 tot 15 jaar te betrekken bij het oplossen van echte duurzaamheidsuitdagingen. Door deel te nemen, ontwikkelen leerlingen sociaal-ondernemende vaardigheden en krijgen ze actieve hoop op een toekomst waarin zij - net als anderen en de meer-dan-menselijke-wereld - kunnen floreren.
Veel leraren hebben moeite met het integreren van duurzaamheid in hun lessen, vaak vanwege beperkte voorbereidingstijd en/of toegenomen administratieve taken. Als gevolg hiervan vertrouwen we vaak op kant-en-klare lesmethoden van uitgevers, die niet inspireren tot creativiteit en het moeilijk maken om te reageren op actuele zaken en de levenservaringen van leerlingen. Ons doel is om flexibele, gebruiksvriendelijke leeractiviteiten te co-creëren, die kunnen worden gecombineerd tot - Spotify-achtige - thematische afspeellijsten/lesplannen.
Deze ‘bricks’/bouwstenen:
- Kunnen worden aangepast aan je behoeften, curriculum en lesstijl.
- Helpen je lessen te geven die verder gaan dan traditionele vakken door te focussen op uitdagingen in de echte wereld, waardoor leren meer geïntegreerd en interdisciplinair wordt.
- Laten je samenwerken met andere docenten, persoonlijk of digitaal, om lesmateriaal te creëren en te delen.
De didactische bricks kunnen worden gebruikt voor enkele lessen of uitgebreide interdisciplinaire projecten (binnen en buiten), en kunnen eenvoudig worden opgenomen in bestaande vakken zoals NASK, biologie, milieueducatie, wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, staatsinrichting), taalonderwijs en wiskunde.
Projectpartners
Het project loopt gedurende de jaren 2025 en 2026. De samenwerkende partners zijn:
- &Learning, Denemarken: initiator en (mede-)ontwikkelaar van het bricks-concept;
- Drustvo DOVES, coördinator van Eco-Schools Slovenië;
- FEE Global: wereldwijd netwerk van Eco-Schools;
- Duurzame PABO: netwerk van lerarenopleiders in Nederland;
- Stichting Techotrend: expert in didactiek van hoop en ontwikkelaar van ESD-materialen, Nederland;
- Leren voor Morgen: Coöperatie van >170 organisaties in Nederland, die samenwerken aan de implementatie van EDO.
Hoe deel te nemen
We zijn op zoek naar docenten die:
- Didactische bouwstenen met ons willen maken, over 3 onderwerpen;
- natuur & biodiversiteit
- eten & drinken
- textiel & mode.
- De bouwstenen willen testen met hun leerlingen.
Als je belangstelling hebt,
neem dan contact op met:
NL: Eline van Stichting Technotrend: stuur een mail naar Eline.
of: Peter van Leren voor Morgen: peter@lerenvoormorgen.org

