Young Innovators Programma

Het Young Innovators Programma van EIT Climate-KIC daagt jongeren in de bovenbouw havo/vwo uit om vernieuwende oplossingen te ontwerpen voor lokale klimaatuitdagingen. logo Young InnovatorsDoor middel van drie activiteiten leren jongeren om te gaan met de complexiteit van de klimaatuitdagingen. Ze leren hierin systeemdenken toe te passen. Deze uitdagingen komen vooral uit het bedrijfsleven, wat jongeren stimuleert om ondernemend te leren werken. Young Innovators past binnen verschillende vakken, schoolprojecten en O&O trajecten.

Young Innovators valt binnen Education for Sustainable Development en heeft als doel om duurzaamheid in het onderwijs te integreren en vaardigheden zoals interdisciplinair denken, systeemanalyse en complexe probleemoplossing aan te jagen. Hierin is samenwerking tussen scholen, bedrijven, organisatie en gemeenten van belang om een blijvend effect te creëren.

Sinds april 2022 heeft het Young Innovators programma een eigen website. Ga naar de website van het Young Innovators programma.

logo CJPVanaf augustus 2022 kunnen VO- (en MBO-)scholen gebruik maken van de CJP-Cultuurkaart om dit programma in te kopen.

jongere demonstreert voor Our Future
In contact met een echte opdrachtgever voelen de leerlingen zich serieus genomen. Hierdoor stijgen ze boven zichzelf uit.
Maarten van Deursen
Hoofd Educatie en Projecten, Utrecht Natuurlijk

Lesmateriaal

Tijdens Young Innovators worden canvassen gebruikt uit de Visual Toolbox for Systems Innovation van EIT Climate-KIC. Deze zijn aangepast om in het voortgezet onderwijs te worden gebruikt als logische methode voor probleemoplossing bij verschillende uitdagingen binnen en buiten het curriculum. De tools creëren een actiegerichte leeromgeving en moedigen innovatief en ondernemend denken aan.

Young Innovators Programma binnen en buiten scholen

Young Innovators bestaat uit drie activiteiten die zich ieder najaar afspelen op scholen en externe locaties. In de maanden september en oktober worden verschillende School Innovators workshops gegeven ter voorbereiding op de Young Climathon die eind oktober of begin november plaatsvindt. De school Innovators workshops kunnen verschillende lessen bevatten over klimaat, systemen en socio-technische uitdagingen.

Tijdens de Young Climathon presenteren bedrijven en organisaties (casushouders) hun klimaatvraagstukken. De scholieren werken een hele dag aan oplossingen en gebruiken hiervoor de canvassen. De scholieren mogen uiteindelijk hun ideeën pitchen aan een jury. De beste en meest gemotiveerde teams mogen meedoen aan een vervolgtraject Young Changemakers, waar zij onder begeleiding van coaches hun ideeën mogen uitwerken tot echte initiatieven.

Het programma kan door docenten zelf óf door gastdocenten en begeleiders van Stichting Technotrend worden uitgevoerd. Stichting Technotrend verzorgt trainingen, lesmaterialen (inclusief canvassen) en de casussen. Het programma kan worden ingericht naar wens van de school. De canvassen kunnen bijvoorbeeld worden toegepast op bestaande vakinhoud van o.a. aardrijkskunde, maatschappijleer, economie en biologie.

Young Innovators in Nederland

Stichting Technotrend heeft de afgelopen jaren het programma in Nederland ontwikkeld en uitgevoerd. Kijk naar een paar voorbeelden wat de Young Innovators hebben gedaan:

2021: Young Climathon op Spieringshoek, Schiedam

2021: Young Innovators 2021 van start in Rotterdam

Bekijk het Young Innovator Programma 2021.

still uit promo young innovators
Bekijk de ervaringen van en met Young Innovators in 2020

2020: Zuid-Hollandse Young Climathon over water en klimaat

Young Innovators in Europa

Young Innovators speelt zich af in verschillende Europese landen en ook buiten Europa. Wil je graag meer lezen? Kijk voor meer informatie op de internationale website van Young Innovators. Of bekijk de video over Young Innovators van Climate-KIC (Engels gesproken).

Belangstelling of vragen?

Meer weten over het onderwijsprogramma en de onderwijsdoelen, wilt u een bedrijfscasus insturen, uw school aanmelden of op een andere manier meedoen? Stuur een e-mail naar projectcoördinator Liza Hoefnagels.

Mogelijk gemaakt door

Young Innovators wordt in Nederland uitgevoerd door Stichting Technotrend. Het Young Innovators programma wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21 en EIT Climate-KIC, het EU-instituut voor klimaatinnovatie, dat zich richt op een versnelde overgang naar een CO2-vrije en weerbare wereld via systeemtransformatie.

logo EIT Climate-KIC met EU   logo Fonds 21

Meer weten over de Young Innovators Programma ? Neem contact op!