Samen bouwen aan een fijne toekomst voor iedereen.
Dit project willen we gaan uitvoeren in wijken in Rotterdam die aardgasvrij gaan worden of net gestart zijn met dit proces. We dragen bij aan de informatievoorziening, of we introduceren het thema vooraf bij wijken die nog moeten starten. Dit project hebben we ontwikkeld samen met Erasmus Verbindt, dat wetenschap en maatschappij in Rotterdam verbindt.
Het project richt zich op het betrekken van kinderen en wijkbewoners bij de energietransitie, Hierbij komen nieuwe en belangrijke thema’s zoals toekomstdenken en klimaatemoties aan bod. Welke wijken en het aantal lessenreeksen dat we verstrekken, bepalen we in overleg met de gemeente Rotterdam, zodat we zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen en doelen die de gemeente heeft gesteld voor de energietransitie. De keuze van de wijken hangt af van de focus van de gemeente, de fase op weg naar aardgasvrij, hoeveel bewoners participeren, het aantal actieve buurtinitiatieven of andere lopende activiteiten in de wijk.
Docentendiners
Vernieuwend aan dit project is dat we basisschoolleraren de tools willen geven om zelf met duurzaamheidsonderwijs aan de slag te gaan zodat ze het blijvend kunnen vormgeven in het vaste curriculum. De docenten zijn immers de expert in de klas, wij zijn dat in duurzaamheid. We ondersteunen en begeleiden de docenten met duurzame docentendiners zoals we die in Haarlem hebben georganiseerd. Dit is een plek waar op een laagdrempelige manier een netwerk kan worden opgebouwd waar waardevolle inzichten en ervaringen kunnen worden uitgewisseld, ook tussen verschillende wijken. Uitwisseling van kennis is waardevol als het gaat om dynamische onderwerpen zoals duurzaamheid en de energietransitie. Wij zullen de docenten laten kennismaken met onze nieuwe didaktiek die zich focust op toekomstgericht leren en onderwerpen aanhaalt zoals het behandelen van klimaatemoties. Dit netwerk en de samenwerking versterkt het onderwijs en het lesprogramma.
Scholen als energieambassade
De aanpak van het project is enkele jaren geleden ontwikkeld vanuit een actieonderzoek. Hierin is onderzocht hoe scholen als energieambassade kunnen dienen om het draagvlak voor de energietransitie in de wijk te vergroten door bewoners en lokale partijen te verbinden aan het project en het lespakket en hiermee kinderen enthousiast te maken om in de energiesector te gaan werken.
Partners
Dit project hebben we ontwikkeld samen met Erasmus Verbindt, dat wetenschap en maatschappij in Rotterdam verbindt.
Het besluit dat we dit Later wordt besloten of we het daadwerkelijk mogen uitvoeren.