VMBO-leerlingen verkennen duurzame toekomst op het spoor

30 november 2021 - In oktober en november zijn er 130 vmbo-leerlingen bij Railcenter in Amersfoort geweest om de spoorwereld te beleven. Railcenter en Stichting Technotrend hebben met behulp van een subsidie van Gemeente Amersfoort een rijk programma ontwikkeld, genaamd Duurzame Toekomst op het Spoor. Het Corderius en Trivium College, twee scholen in Amersfoort, deden mee aan de lessenreeks die drie lessen omvat. In het voorjaar zal ook NXT Maarsbergen deelnemen met hun onderbouw-leerlingen. Het lesprogramma bestaat uit een onderbouw- én een bovenbouwprogramma. De drie lessen per programma gaan over duurzaamheid en de spoorwereld. Hierbij gaan de leerlingen twee keer op bezoek bij Railcenter.

Railcenterdagen

De Railcenterdagen zelf bevatten een uitgebreid programma. De leerlingen gaan in groepen langs verschillende stations, waarin ze kennismaken met vier vakgroepen binnen de spoorwereld. Er wordt gelast, een modeltrein wordt geprogrammeerd en in de binnentuin van Railcenter worden de duurzame dwarsliggers getoond, zoals nieuwe cementvrije dwarsliggers en dwarsliggers van gerecycled plastic. treintje van afvalIn de les voorafgaand hieraan wordt de circulaire economie in de spoorsector behandeld en de afsluitende les laat de kinderen evalueren op het bezoek.

De leerlingen kregen onder andere de opdracht om afval mee te nemen en hiervan een treintje te bouwen. Aan het eind van de lessen werden de treintjes getest of ze op de rails bleven (afbeelding links).

meisje filmt optillen van een trein
Een leerlinge filmt hoe een trein wordt opgetild.

Stichting Technotrend en Railcenter hebben deze lessenserie ontwikkeld om jongeren te laten kennismaken met spoorbouw-werk en tegelijk iets te leren over duurzaamheid en circulaire economie. De lessen van de afgelopen maanden waren een pilot. De ervaringen zullen worden verwerkt in de lessen die later dit schooljaar en komende jaren nog worden gegeven.

fotocollage leerlingen bij railcenter

leerlingen bij trein