Vierdejaars Penta College werken aan het voedselsysteem van de toekomst en laten hun stem horen!

22 april 2024 - De vierdejaars leerlingen van het Penta college Scala Rietvelden in Spijkenisse en Penta Rozenburg zijn op 22 april in Rotterdam aan de slag gegaan met voedselsystemen en hebben geleerd over hoe ze hun stem kunnen laten horen!

Groep leerlingen werkend aan voedselbossen

Veel jongeren hebben het gevoel dat ze niet gehoord worden en kunnen hierdoor lastig hun weg vinden in onze democratie. Om jongeren te laten voelen dat verandering mogelijk is, hebben wij samen met de NJR (Nationale Jeugd Raad) een Young Innovators programma zo ingericht dat de stem van deze leerlingen via de Jongeren-vertegenwoordigers van NJR terecht komt bij de nationale en internationale politiek. Zo hebben deze 120 4-havo leerlingen hun stem kunnen uitbrengen over voedsel en de natuur, en hebben ze indirect impact op hun omgeving!

Voedselbos creaties v.d. leerlingen

Na een energieke opening gingen de leerlingen de strijd tegen hun leraren aan om te kijken wie er het meest over voedselbossen wist. De leerlingen lieten zien hoeveel zij hadden geleerd tijdens onze gastlessen tijdens de quiz over voedselbossen waar ze tegen hun docenten streden voor de beste score. Ze wonnen 5-0 van de leraren, een topprestatie! Vervolgens gingen de leerlingen de stad in om te zoeken naar groen in de stad. Zo stimuleerden we leerlingen met een andere blik naar de stad te kijken.

Jury beoordeeld voedselbosjes

Hierna volgde inspiratie voor hun persoonlijke voedselbos door de Voedseltuin Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland, die als experts vertelden over hoe zij Rotterdam en de provincie groener maken. Vervolgens zijn de leerlingen aan de slag gegaan met de opdracht om een voedselbos in de stad te ontwerpen. Met prachtige voedselbossen en ideeën tot gevolg!

Aan het einde van de dag presenteerden de leerlingen hun idee voor het voedselbos aan de jury. We waren blij verrast met de creatieve ideeën van de leerlingen. Ze hadden vooral goed                                                          nagedacht hoe ze de buurt erbij konden betrekken, van jong tot oud.

Meningen leerlingen toekomst natuurMeningen leerlingen voedselproductie

Daarnaast konden leerlingen gedurende de dag hun stem laten horen via speciaal ontwikkelde mening-matrixen over voedsel en natuur, onderwerpen die de NJR in de toekomst zal bespreken in de nationale en internationale politiek en waar de Raad graag de input van jongeren voor wil hebben.

In de eerste poster zien we dat leerlingen vooral negatief kijken naar de toekomst van de natuur, maar dat ze wel denken hier invloed op te hebben. Een interessante combinatie!

In de tweede poster zien we dat leerlingen meer verdeeld zijn als het gaat over voedselproductie. Ze zijn een beetje bereid om zelf mee te werken aan hun eigen voedselproductie, maar willen ook natuurvriendelijk eten eten, ook als dat duurder wordt. Er zijn ook leerlingen die er het tegenovergestelde over denken. Zo kwamen veel leerlingen in het midden van de matrix uit.

Deze Young Climathon is georganiseerd in samenwerking met de Groene Cirkel: Groene Gezonde Stad. Hiervoor zetten wij inspirerende programma's op voor leerlingen van middelbare scholen rondom klimaatadaptatie, biodiversiteit en gezondheid in de stad.

Belangstelling?

Klik hier om meer te lezen over dit project

Climathon voedselbos ontwerp