Vier scholierenteams pitchen oplossing in Young Greenhouse

logo Young Innovators

13 december 2019 - Een glossy over Tiny Houses, een tuintje in een trechter op een plat dak, een energie-opwekkende speeltuin en een duurzame verpakking voor frisdrank: dit waren de pitches van vier scholierenteams op vrijdag 13 december 2019 in het Utrecht Science Park. Met de pitches sloten de leerlingen het coachingstraject Young Greenhouse af. Elke oplossing was bedacht voor een concreet vraagstuk van een buitenschoolse opdrachtgever.

pitchtrainingDe teams bestonden uit leerlingen van de International School Utrecht en het Christelijk Lyceum Zeist (CLZ). Tijdens vier vrijdagmiddagen in het Young Greenhouse hebben ze alles op alles gezet om deze oplossingen te bedenken en uit te werken. Op de laatste vrijdagmiddag – na een pitch-training van Naomi Zeilemaker – hebben ze hun oplossing gepresenteerd.

Ranja

Het ISU-team wil plastic afval tegengaan door frisdrank in herbruikbare aluminium flesjes te produceren. Het was hun antwoord op de vraag van frisdrankenfabrikant Vrumona in Bunnik, die op zoek is naar de vorm van een circulaire verpakking voor 1 portie Ranja zonder verlies van gebruiksgemak. Namens het bedrijf coachten brandmanager Roderick van den Brink en Martine Kruiswijk, sustainable packaging specialist, de leerlingen. Van den Brink vindt het project geweldig: “Ik vind het gaaf dat deze jongeren er nu al mee bezig kunnen zijn. Ik had dat op mijn middelbare school ook wel gewild.

Blauwe Stad

Een team van het CLZ werkte aan de uitdaging van Utrecht Natuurlijk: Bedenk ‘wateroplossingen voor de stad, die samen groot effect hebben voor klimaatadaptatie’. Ze bedachten daken met een trechtervorm met een plantenbak erin. In ‘De blauwe stad’, zoals ze het noemden, valt regenwater eerst in de plantenbak en loopt hierdoor langzamer weg de trechter in. Maarten Deursen van Utrecht Natuurlijk is enthousiast over de opzet van het programma, waarbij de scholieren vooral zelf aan de slag gaan onder begeleiding van experts, afgewisseld scholieren aan het werkmet inspiratiesessies over duurzaam ondernemerschap en initiatiefnemen. Deursen vult daarop aan: “In contact met een echte opdrachtgever voelen de leerlingen zich serieus genomen. Hierdoor stijgen ze boven zichzelf uit”, zegt hij.

Play4Volt

De Amersfoortse innovatieve projectontwikkelaar Habitoo wil ‘meer speling krijgen om een natuurinclusief woningbouwproject tot stand te brengen’. Deze vraag kwam terecht bij een team van het CLZ. Hun oplossing is ‘Play4Volt’: een speeltoestel met dynamo’s om de energie van spelende kinderen in een speeltuintje te gebruiken om elektriciteit op te wekken. Sander Dobbenga, opdrachtgever en strategist van Habitoo, is blij met het integrale concept van Young Greenhouse: “Wat ik gaaf vind, is dat de leerlingen niet op één aspect hebben gefocust, maar de vraag in samenhang hebben gezien en benaderd. Dit innovatieve denken is wat de wereld nodig heeft.

Tiny Houses Glossy

Opdrachtgever TinyHouses4Amersfoort zoekt ‘high- en low-tech oplossingen om zelfvoorzienend te gaan wonen.’ De leerlingen van het CLZ bedachten een stappenplan van communicatiemiddelen om Tiny Houses bekender te maken. Met een social media platform en daarna een nieuwsbrief willen ze meer mensen bereiken en geld ophalen om een glossy magazine te maken om Tiny Houses als aantrekkelijke levensstijl te promoten. Ze willen ook aandacht besteden aan de voor- en nadelen van bepaalde bouwoplossingen. Opdrachtgever en coach Hans Fast, tevens eigenaar van een Tiny House, heeft van de leerlingen genoten: “Ik vond het leuk om te zien hoe enthousiast de deelnemers werden om een eigen product te ontwikkelen op basis van mijn casus. Ze wisten het thema heel mooi te verbinden met hun eigen ambities en wensen. Ik was onder de indruk van het niveau en begrip van de groepen en de kwaliteit van hun pitches. Echt een waardevolle manier om jongeren kennis te laten maken met belangrijke thema's. Ze zijn er duidelijk prima toe in staat.

Het Young Greenhouseprogramma was het derde en laatste deel van het Young Innovators programma. Na een lessenserie konden teams van scholieren meedoen aan Young Climathons. Stichting Technotrend organiseerde er een in Utrecht en in Zeist. De meest belovende presentaties van de Climathons mochten meedoen aan het coachingstraject Young Greenhouse.

Young Innovator programma

Dit najaar voerde Stichting Technotrend het onderwijsprogramma Young Innovators uit op middelbare scholen in Utrecht, Zeist en Amersfoort. Het programma is een initiatief van het Europese innovatieprogramma EIT Climate-KIC, waarvan Stichting Technotrend partner is, in het kader van de actielijn Education for Sustainable Development.

In dit programma staat de uitdaging van klimaatverandering centraal. Scholieren van 12-18 jaar leren vaardigheden op het gebied van systemisch en innovatief denken gericht op klimaatactie. Tijdens het programma worden echte klimaatcasussen van bedrijven en organisaties gebruikt, voor analyse en onderzoek door de scholieren.
Bedrijven en scholen, maar ook gemeenten en andere organisaties krijgen de kans om zich met elkaar te verbinden tijdens dit programma door middel van een ecosysteem. Hierdoor worden interesses gestroomlijnd tussen de verschillende actoren, een connectie gemaakt tussen scholieren en duurzaamheid banen en een actiegerichte en experimentele leeromgeving gecreëerd.

Young Greenhouse

Het Young Greenhouse programma maakt gebruik van een aantal business modelling tools die zijn aangepast aan het tijdsbestek – vier sessies van 2 uur – en de doelgroep.
    • Mindmapping
    • Elementen uit de Sustainable Business Model canvas (zoals waarde creatie, People Planet Profit en design thinking) (afgestemd met EIT Climate-KIC)
    • De Cover Story canvas (van EIT Climate-KIC)
    • Stakeholder mapping
    • Pitching.
Het Young Greenhouse programma heeft drie doelen. In de eerste plaats worden externe bedrijven betrokken bij onderwijsvernieuwende processen. In het vervolg van het traject wordt een officieel netwerk gevormd, dat als ecosysteem rond de scholen wordt onderhouden. Daarnaast is het doel om jongeren aan te zetten tot klimaatactie. Ten slotte wordt het innovatief en ondernemend vermogen van jongeren gestimuleerd.

Young Innovators wordt behalve door EIT Climate-KIC ook mogelijk gemaakt door

logo Utrecht Natuurlijklogo Stichtse Rijnlanden

 

 

Young Greenhouse, detail opdracht

Neem contact op