Terugblik: Young Climathon 2021 op Ds Pierson College, Den Bosch

Op 10 december 2021 organiseerden Stichting Technotrend en De Groene Plaatsmakers een Young Climathon voor leerlingen van het ds. Pierson College in Den Bosch. Tijdens een Young Climathon kregen teams van leerlingen een challenge van een echte duurzame opdrachtgever. In de loop van de dag moesten ze hiervoor een oplossing bedenken. De dag werd afgesloten met een presentatie van de oplossing door elk team voor de opdrachtgever en een jury.

still video Young Climathon Pierson Den Bosch
Klik hier of op de afbeelding voor een coole
video van de Young Climathon

De Young Climathon werd gehouden in het stadion van Maaspoort in Den Bosch. De leerlingen hebben een oplossing gezocht voor de herinrichting van het Aartshertogenpark zodat er ruimte is voor biodiversiteit van mens, dier en groen. Leerlingen gingen daarnaast in opdracht van de GGD bedenken hoe hun schoolplein klimaatbestendiger en gezonder kan worden ingericht. De Gemeente 's-Hertogenbosch legde de leerlingen ook de vraag voor hoe de gemeente in de wijk de Vliert kan zorgen voor een snelle en eerlijke energietransitie.

De website denbosch.nl interviewde Yanna Hoek, programmamanager voor deze Climathon. Ze vertelde in het interview onder meer: "Het is prachtig om te zien met wat voor een inzichten zij komen in relatie tot de uitdagingen, simpel en complex, waar de lokale partijen soms nog niets eens aan hadden gedacht. Daarbij geeft deze manier van samenwerken jongeren handelingsperspectief rondom deze complexe thema’s. Ze worden bewust van de wereld om hun heen en op welke manier zij hier invloed op kunnen uitoefenen."

Young Innovators

Dit project is een uitvoering van het Young Innovators Programma van Stichting Technotrend. Young Innovators speelt zich af in verschillende Europese landen, maar ook daarbuiten. Meer over de achtergrond van dit programma is te vinden op de internationale website van Young Innovators.

Young Innovators programma is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van EIT Climate-KIC, Fonds 21 en Brabant geeft Energie.

logo EIT Climate-KIC     logo Fonds 21

logo Brabant geeft energie