8 oktober: start Young Innovators met De Groene Plaatsmakers

Op 8 oktober - Dag van de Duurzaamheid Onderwijs - organiseerden De Groene Plaatsmakers een grote actie met zo'n 130 leerlingen uit havo-3 van het Ds. Pierson College in Den Bosch. Deze actie was de kick-off van hun betrokkenheid bij de ontwikkelopgave die de Gemeente 's-Hertogenbosch heeft voor het gebied rondom Station Oost. De gemeente wil in dit gebied zo’n 1800 tot 2100 woningen realiseren en heeft hierbij ambities gesteld over groen en gezondheid. De Groene Plaatsmakers vinden het belangrijk dat jongeren over de ontwikkelingen rond station Oost meedenken, maar vooral ook zelf aan de slag gaan om het gebied groener en gezonder te maken.

De dag was ook de kick off van het Young Innovators programma! De komende weken zullen de havisten aan de slag gaan met de School Innovators workshops van het Young Innovators programma.

veel leerlingen bij instructie

Geocaching

leerlingen werken op buitentafelMet een leuke geocaching-activiteit leerden de leerlingen anders kijken naar het gebied waar zij dagelijks doorheen fietsen, naar school gaan, sporten en sommige gevallen zelfs wonen of werken. De Groene Plaatsmakers, Stichting Technotrend en een groep minor studenten van de HAS Hogeschool Den Bosch (hogeschool voor agro, food en leefomgeving) gaven de leerlingen op verschillende plekken in het gebied uitleg over onderwerpen als verstening, biodiversiteit, waterberging, duurzame woningen, gezondheid in relatie tot groen, natuurbeleving en andere duurzame thema's. Ook konden de leerlingen bij De Graafse Akker ervaren dat groen een heel belangrijke sociale functie heeft, dat buurtbewoners een belangrijke rol kunnen spelen bij het vergroenen van de stad én dat openbaar groen ook eetbaar kan zijn.

leerlingen zaaien inPollinators

De leerlingen kwamen ook in actie: op het schoolplein en het versteende parkeerterrein van station Oost hebben de leerlingen in samenwerking met De Groene Plaatsmakers biologische bloemzaden van The Pollinators ingezaaid. Met deze activiteit konden de leerlingen ervaren dat ze nu al kunnen bijdragen aan vergroening. Hopelijk hebben we hiermee bijgedragen aan meer bewustwording over het belang van biodiversiteit.

Systeemdenken

Deze actie op de dag van de duurzaamheid krijgt een vervolg met het Young Innovators programma van Stichting Technotrend: de leerlingen krijgen de komende weken tijdens het vak Biologie gastlessen van Stichting Technotrend over systeemdenken en innovatie. Hiermee worden ze voorbereid op de Young Climathon die we gezamenlijk organiseren op 10 december 2021. Hier gaan de leerlingen ideeën en initiatieven bedenken voor een groenere en gezondere omgeving rondom station Oost.

Young Innovators wordt mede mogelijk gemaakt door EIT-Climate-KIC en in Noord Brabant door Brabant geeft energie.

logo EIT CKIC en cofunder EU

logo Brabant geeft energie

leerlingen buiten aan de slag