Plastic Soep Helden op X11 Utrecht

In januari 2022 geeft Stichting Technotrend in totaal 10 lessen uit het Plastic Soep Helden-programma op X11, een middelbare school voor VMBO en HAVO in Utrecht. Leerlingen leren via filmpjes en quizvragen meer over de omvang van het plasticprobleem. Ook krijgen ze een inkijkje in het maakproces van plastic en de nadelen en gevaren daarvan. Maar vooral krijgen de leerlingen de boodschap mee dat het tijd is om in te grijpen en ideeën hoe dat te doen!

Het is een project over duurzaamheid en upcyclen dat wordt gegeven in het vak Mens en Maatschappij samen met het vak Nederlands. De leerlingen leren meer over wat duurzaamheid is. Daarna krijgen ze drie probleemstellingen voorgelegd waar hun product dat ze zelf gaan upcyclen mee te maken kan hebben. De probleemstellingen zijn:

• Energieprobleem (klimaatverandering)
  • Voedselprobleem (verspilling en vervuiling)
  • Afvalprobleem (Plastic soup)

Na deze informatie gaan leerlingen zelf van reststromen een product ontwikkelen dat een of meer van deze problemen tegengaat. Voor het vak Nederlands moeten ze vervolgens hun product presenteren.

De lessen worden fysiek op school gegeven door de docenten van X11, gastdocenten en medewerkers van Stichting Technotrend.

Vorig jaar zijn op X11 ook lessen gegeven die zo goed bevielen dat de brugklassen dit jaar weer aan de slag gaan met dit thema.

kinderen met plastic flessen