November 2021: Toffe Prullenbakken 2.0 succesvol afgerond

Het project Toffe Prullenbakken 2.0 is in het najaar van 2021 met veel succes afgerond. Leerlingen van de Rozemarn kregen les over zwerfafval, plastic soep en recycling. Zij gingen afval prikken in de omgeving van de school. Een leefbaarheidsambassadeur van een naastgelegen flat van woningcorporatie Rochdale gaf in de deelnemende groepen een gastles samen met een gastdocent van Stichting Technotrend. Vervolgens hebben leerlingen afvalbakken gepimpt onder leiding van kunstenaars van Neverneverland. Oorspronkelijk was het plan om 12 afvalbakken te pimpen. Maar uiteindelijk heeft Rochdale extra financieel bijgedragen om te zorgen dat alle 20 afvalbakken van de twee naastgelegen flats gepimpt konden worden.

Lesprogramma

Stichting Technotrend verzorgde voor groepen 5 en 8 lessen over zwerfafval, over plastic (Plastic Soep Helden) en over afvalscheiding. Daarna organiseerde Stichting Technotrend samen met de school twee opruimacties voor de leerlingen in de omgeving van de school. Leefbaarheidsambassadeurs van Rochdale verzorgden een gastles om meer aandacht te besteden aan hun werkzaamheden en het correct aanbieden van huisvuil. Onder leiding van de gastdocent van Stichting Technotrend zijn de leefbaarheidsambassadeurs geïnterviewd door de leerlingen.

Neverneverland begeleidde de leerlingen van de Rozemarn bij het pimpen van 20 prullenbakken van Rochdale. Het was echt een toffe workshop en de leerlingen hebben heel mooie prullenbakken gemaakt. Ook van de bewoners kwamen positieve reacties en vragen of ook met hun kinderen zo’n zelfde workshop zou kunnen worden georganiseerd.

Actieve lessen succes

De lessen sloegen goed aan. Vooral de actieve lessen waarin ze zelf aan de slag mochten met prullenbakken versieren of afval rapen waren een succes. Het interviewen van de leefbaarheidsambassadeurs was een uitdaging voor de leerlingen. Onder begeleiding hebben ze toch een hoop goede vragen gesteld en veel geleerd over het werk dat de leefbaarheidsambassadeurs in hun eigen wijk verrichten.

Corona-uitstel

Het project zou oorspronkelijk al in 2020 plaatsvinden, maar is door de coronacrisis twee keer uitgesteld.

De samenwerking tussen de Rozemarn, Rochdale, Neverneverland (NNL) en Stichting Technotrend (STT) verliep plezierig en was leerzaam.

beschilderde prullenbakken