najaar 2023: Young Innovators bedenken oplossingen in drie steden Zuid-Holland

In oktober en november 2023 hebben 320 leerlingen op drie scholen in Zuid-Holland deelgenomen aan het Young Innovators-programma Groene Gezonde Stad, gericht op verduurzaming van de stedelijke omgeving.

samenvatting resultaten Groene Stad Zuid-Holland

Gedurende het programma bedachten leerlingen oplossingen voor real-life casussen. Het thema van dit jaar: de Groene Cirkel - Groene Gezonde Stad, een project van de provincie Zuid-Holland voor leefbare, groene steden die de gezondheid van inwoners bevorderen.

De leerlingen gingen aan de slag met uitdagingen rond klimaatadaptatie, biodiversiteit en gezondheid. Op drie scholen werkten ze samen met casushouders aan concrete oplossingen.

Comenius College Rotterdam

Leerlingen van het Comenius College in Rotterdam namen deel aan het Young Innovators programma dat we hier hebben ontwikkeld samen met de lokale partners RotterdamsWeerwoord, de gemeente Rotterdam en GIDS (Gezondheidsstudenten In De Samenleving). De leerlingen werkten aan het aanpakken van de vernieuwing op het Rotterdamse Eendrachtsplein. Een opvallend idee van de leerlingen was het verminderen van auto's op het Eendrachtsplein door een tunnel te bouwen, waardoor ruimte ontstaat voor voetgangers en natuur.

Dalton College Dordrecht

In Dordrecht hebben de leerlingen gewerkt aan de uitdaging van de gemeente om het Statenplein te vergroenen. Aan het eind van de dag hebben zij dit gepresenteerd aan hun klasgenoten, gemeenteraadsleden en beleidsmedewerkers van de gemeente. Een van de oplossingen was om een grote pergola over het Statenplein heen te bouwen voor meer groen en meer beschutting tegen hittestress (op de foto rechts wordt dit plan gepresenteerd).

Segbroek College Den Haag

In Den Haag had de gemeente de uitdaging om Duindorp te vergroenen. In buurthuis het Trefpunt konden leerlingen direct contact maken met de bewoners van Duindorp. Dit leidde tot interessante gesprekken en mooie ideeën. Een voorstel van de leerlingen was bijvoorbeeld dat de gemeente in het buurthuis gesprekken moest gaan voeren met de bewoners van Duindorp zodat de besluitvorming inclusiever zou zijn.

Check hier een samenvatting van de beste ideeën.

Voor meer informatie, bezoek www.young-innovators.nl of stuur een e-mail naar floris.deboer@stichtingtechnotrend.nl

logo De Groene Stad

logo Provincie Zuid-Holland