Januari: Technotrend en Universiteit Utrecht gaan werken aan ontwikkeling eco-identiteit

Januari 2023 - Op initiatief van de NWA-route Jeugd starten Stichting Technotrend en de Universiteit Utrecht het project ‘Toekomstgerichte pedagogie en ontwikkeling van eco-identiteit in het secundair onderwijs’.
Aanleiding is dat uit onderzoek is gebleken dat veel jongeren bezorgd zijn over de klimaatverandering in hun toekomst. Veel van hen hebben het gevoel dat ze hierop weinig invloed kunnen uitoefenen.

De onderzoekers gaan proberen uit te vinden wanneer kinderen en jongeren belangstelling krijgen voor klimaat en duurzaamheid en of duurzaam gedrag onderdeel is van je identiteit. Belangrijker is dat de onderzoekers ook willen kijken hoe ze onderwijsomgevingen kunnen creëren die leerlingen motiveren om anders te denken over de onzekere en beangstigende toekomst. Hierbij is het vooral belangrijk dat we kijken hoe leerlingen handelingsperspectief krijgen. In het onderzoek wordt ook een methode ontwikkeld om eco-identiteit te meten bij adolescenten.

Tijdens het project wordt voor het vak aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs​ een methode ontwikkeld om jongeren te stimuleren tot het verbeelden van alternatieve toekomsten en hun gevoel van handelingsperspectief te versterken. Zowel leerlingen als docenten worden betrokken bij het project.

Lees meer over de start van het project.

Stichting Technotrend en de Universiteit Utrecht werkten eerder ook al samen op dit gebied in het project Transformation through Imagination.

poster verbeter de wereld