januari 2021: Plastic Soep Helden van start op X11

Januari 2021 - Leerlingen van 10 brugklassen van de Utrechtse middelbare school X11 krijgen in januari lessen over zwerfafval in het project Plastic Soep Helden. Ook deze school is natuurlijk dicht, dus we geven onze lessen voor het eerst online. De school heeft gevraagd om dit programma om te zetten naar een online alternatief. Elke klas krijgt een blokuur met informatie en actie.

zwerfafvalHet project begint ook nu nog steeds met een algemene introductieles waarin we de leerlingen vragen stellen als:

• Waar is plastic van gemaakt?
  • Welke plastic producten gebruik jij dagelijks?
  • Wat gebeurt er met plastic nadat het is gebruikt?
  • En wat kan jij doen om te voorkomen dat plastic in de natuur komt?

Zwerfafval app

Tijdens de fysieke vervolglessen zouden leerlingen (plastic) zwerfafval gaan opruimen rondom hun school. Nu alle leerlingen thuis zitten te leren, sturen we hen toch op pad, maar nu gaan ze in hun eigen wijk op zoek naar zwerfafval. Tijdens het afval opruimen buiten gaan ze aan de slag met de Litterati app op hun telefoon. Hiermee kun je afval fotograferen en aangeven wat het is, wat voor materiaal, welk merk etc. (bijv..: blikje - metaal - coca cola). Op deze manier dragen de leerlingen bij aan burgeronderzoek naar zwerfafval. En natuurlijk gaan ze het opruimen. Als alle leerlingen weer terug zijn van hun zoektocht bespreken we samen wat ze allemaal zijn tegengekomen, wat ze hebben gevonden en wat hen is opgevallen.

vogel trekt aan plastic zakje