7 oktober: Workshop docenten: Toekomstdenken in de klas

Beelden van smeltende ijskappen en bosbranden wakkeren wanhoop of depressie aan. Jongeren zoeken naar perspectief. Met de kracht van onze verbeelding kunnen we nieuwe mogelijkheden zien. Deze workshop, ontwikkeld in het project Transformation through Imagination, is een introductie in future design. De workshop geeft je tools om met je leerlingen alternatieve toekomstscenario’s te ontwerpen en om een begin van deze ideeën werkelijkheid te maken.

De workshop is ontwikkeld door Stichting Technotrend, Teachers for Climate en NADO.

Doel van de workshop

Aan het eind van de workshop hebben de deelnemers:

• Verkend wat transformatie door verbeeldingskracht is
  • Begrepen wat het belang van transformatie door verbeeldingskracht is
  • Geleerd toekomstige scenario's uit te denken
  • Verbeeldingskracht kunnen plaatsen binnen het begrip systemisch denken en het model voor transformatief duurzaamheidsonderwijs
  • Kunnen aangeven hoe je verbeeldingskracht kunt inzetten als overkoepelende samenhang voor interdisciplinair onderwijs
  • Praktische tools om dit in hun klas te gaan toepassen.

Programma

We hebben een mooie groep professionals en experts uit het veld die jou begeleiden in futuring; we werken met verschillende toekomstscenario’s en hoe dit toe te passen in de klas met jouw leerlingen.

• Introductie: Futuring in het onderwijs, Wouter Buursma, trainer Technotrend en Young Innovators
  • Workshop: Het begeleiden van een creatief proces, Mark Boode, schrijver en theaterdocent, oprichter van Teachers for Climate
  • Lezing: Langetermijndenken en de post-fossiele stad van de toekomst, Peter Pelzer - universitair docent Planologie en Stedelijke Toekomsten, Universiteit Utrecht
  • Workshop: Omgaan met emoties, creëren van handelingsperspectief, methode van futuroloog Fred Polak, Yanna Hoek, green diplomatic criminologist en trainer Technotrend
  • Workshop: Het bouwen van toekomstscenario’s, Sebasitaan Crul, econoom / filosoof Freedom Lab
  • Toepassing: Futuring in de klas, Wouter Buursma, trainer Technotrend en Young Innovators

Voor wie?

Docenten, primair voor voortgezet onderwijs, met name vakken als: Aardrijkskunde, Biologie, Economie, Kunstvakken, Maatschappijleer, NLT, Scheikunde & Technasium.

Datum en tijd

Vrijdag 7 oktober 2022, 10:00 – 16:30u

Kosten en aanmelding

Deelnamekosten: € 235,00, inclusief lunch. Korting voor leden/klanten Technotrend, Teachers for Climate, NADO en Leren voor Morgen: € 210,00.

Aanmelden via Eventbrite.

Daarna: Netwerkborrel Teachers for Climate

Entree: gratis

Tijd: 17.00 – 19.30u. Tussen 17.30-18.15 uur spreken:

• Marnix Kluiters, host podcast Ecosofie
  • Linda Hofman, Fontys, researcher future consciousness
  • Frank van Schaik, duurzame docent Open Schoolgemeenschap Bijlmer.

Studenten van de Herman Brood Academie verzorgen de live muziek.

Locatie

Beide evenementen vinden plaats in de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB), Gulden Kruis 5, 1103 BE Amsterdam (bereikbaar per OV, vanaf station Bijlmer Arena, bus 47 of 66).

stad in de ruimte