DigiEduHacks

Op 12 en 13 november organiseert Stichting Technotrend drie Digital Education Hackathons. Tijdens de hackathons (2x 8 uur) worden oplossingen ontwikkeld voor uitdagingen op het gebied van duurzaamheidsonderwijs. De hackathons vinden plaats in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam, waarbij elke hackathon zich richt op een lokaal vraagstuk.

Download hier de brochure over de Digitale Educatie Hackathon 2020.

Utrecht

De hackathon in Utrecht richt zich op de vraag hoe digitale onderwijs innovaties (bijvoorbeeld gamification, VR, AR) kunnen worden ingezet om leerlingen in het voortgezet onderwijs te leren over systeemveranderingen en de bijbehorende vaardigheden zoals interdisciplinair denken en het uitvoeren van systeemanalyses.

Rotterdam

De hackathon in Rotterdam zoekt oplossingen voor de lokale vragen op het gebied van watermanagement en de rol die bewonersparticipatie en betrokken burgerschap daarin kan spelen. Welke digitale onderwijsinnovaties kunnen hierbij helpen?

Amsterdam

De hackathon in Amsterdam focust op de vraag hoe grotere regionale klimaatprogramma’s kunnen worden geïntegreerd in het onderwijs.

Waarom is dit belangrijk?

Complexe problemen, zoals het klimaatprobleem, kunnen alleen gezamenlijk worden aangepakt. Dat is lastig en vraagt om systeeminnovatie-vaardigheden. Goed onderwijs is nodig om hieraan bij te dragen. Digitale onderwijsinnovaties bieden de kans het curriculum te verrijken met actuele vraagstukken en technieken. Met actueel onderwijs worden leerlingen en studenten optimaal voorbereid op hun toekomstige carrières en de vraagstukken die ze hierin tegenkomen.

Deelnemen aan de hackathons is gratis en ze zijn open voor iedereen:

• docenten en leerlingen in het VO,
  • docenten en studenten van onderwijs- en duurzaamheidsgerelateerde opleidingen,
  • medewerkers van onderwijsnetwerken, bedrijven en organisaties, lokale overheid en
  • alle andere geïnteresseerden.

We geloven in de waarde van ieders bijdrage.

De informatie over de hackathons wordt voortdurend uitgebreid. Elke stad heeft een eigen pagina:

Aanmelden voor een hackathon. Kies hier uit de lijst van challenges voor Utrecht, Rotterdam of Amsterdam.

Hebt u nog vragen? Stuur een e-mail naar Linda Zenger, projectcoördinator

Tijdens elk van de drie aan elkaar verbonden hackathons:

• Werk je aan oplossingen voor uitdagingen op het gebied van duurzaamheidsonderwijs;
  • Werk je gedurende 2 dagen in interdisciplinaire teams of geef je input via een korte expertsessie of workshop;
  • Maak je gebruik van digitale innovaties voor het onderwijs;
  • Krijg je inspirerende workshops over: de challenges, gamification, augmented reality, creatieve co-creatie methodieken, het pitchen van ideeën, en meer;
  • Zijn er mentoren die je bijstaan en is er een jury die de plannen beoordeelt (de winnaars gaan door naar een Europese finale);
  • Kun je bovenal werken aan een betere toekomst voor de wereld!

Programmaontwikkeling

We nodigen je ook van harte uit om bij te dragen aan de verdere invulling en ontwikkeling van de programma’s van de hackathons.

• Welke oplossingsrichtingen zouden interessant zijn te onderzoeken?
  • Welke partijen zouden nog betrokken moeten worden?
  • Welke input is er nodig voor de teams?

Hiervoor organiseren we eind september/begin oktober een online co-creatie sessie. Elke bijdrage en alle ideeën zijn welkom. Vragen of interesse? Mail dan naar linda.zenger@stichtingtechnotrend.nl

Achtergrondinformatie

Het project vindt plaats in het kader van DigiEduHack, een programma waarin wereldwijd op 12/13 november 2020 Digital Education Hackathons plaatsvinden. Een overzicht van alle hackathons en challenges

De DigiEduHacks worden ondersteund door EIT Climate-KIC.

logo EIT Climate-KIC en EUvlag

logo DigiEduHack 2020