Circular Innovation and Resilience through Challenge-based Learning and Entrepreneurship in the Young Innovators education programme (CIRCLE)

Read this text in English.

CIRCLE wil het begrip van studenten vergroten over de circulaire economie en over hun rol als toekomstige ondernemers. Door middel van een educatieve specialisatie en lerarenopleiding stelt het leraren en studenten in staat om maatschappelijke duurzaamheid te stimuleren door middel van circulair ondernemerschap. Leraren leren innovatieve methoden om beter te kunnen onderwijzen over wereldwijde uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Het project heeft tot doel om een generatie jongeren op te leiden die is voorbereid op duurzaam, circulair ondernemerschap.

Dit project voeren we samen met partners uit van 1 november 2024 tot 30 april 2027.

Activiteiten

De internationale partners gaan: 

  • Een gespecialiseerd curriculum over circulariteit en ondernemerschap voor middelbare scholieren upgraden en verder ontwikkelen, inclusief lesplannen, collegeaantekeningen en dia's;
  • Een circulair ecosysteem opbouwen met een rol voor ondernemers bij het delen van uitdagingen, begeleiding en mentorschap;
  • Het curriculum testen en de implementatie van onze vernieuwde specialisatie geleidelijk uitbreiden;
  • Een marketing- en disseminatiestrategie uitvoeren die succesvolle resultaten van samenwerking tussen studenten en bedrijven in ons ontwerp laat zien.

Resultaten

  • 2500 studenten opgeleid in circulariteit en ondernemerschap;
  • 100 docenten opgeleid in CIRCLE-methodologie;
  • 20 evenementen; 
  • 50 panelleden (rolmodellen); 
  • 50 ondernemers in ons ecosysteem;
  • 5 verschillende scholen per land, in totaal ten minste 25 deelnemende scholen in Europa.

We verwachten:

  • Het vermogen van docenten om les te geven over circulariteit te vergroten;
  • De kennis van studenten over CE, systeemdenken en ondernemerschap te vergroten;
  • De samenwerking tussen circulaire ondernemers en studenten te vergroten.

Doel

Het primaire doel van het project is om essentiële vaardigheden en competenties te ontwikkelen voor samenwerking, essentieel om toekomstige leiders en ondernemers voor te bereiden op het aanpakken van hedendaagse uitdagingen door middel van teamwerk en betrokkenheid van belanghebbenden in gemeenschappen en waardeketens. 

Centraal in dit initiatief staat de integratie van belangrijke Europese competenties (afkomstig uit het Young Innovators Framework) met challenge based learning (op uitdagingen gebaseerd leren), visuele samenwerkingshulpmiddelen, systeeminnovatie en het in staat stellen van studenten om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan als verantwoordelijke burgers. 

Neurowetenschappelijk onderzoek toont de vele voordelen van succesvolle samenwerking aan, waaronder meer betrokkenheid, verbeterde aandacht, verbeterd leren door ophalen, onderhandelen over diverse perspectieven en het vergroten van werkgeheugenbronnen. Deze bevindingen benadrukken de bredere educatieve doelstellingen die haalbaar zijn door samenwerkend leren, zoals het bevorderen van betrokkenheid, samenwerking, teamwerk en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het project geeft prioriteit aan deze collaboratieve aanpak door trainingen te bieden aan docenten, met de nadruk op specifieke tools om teamwerkvaardigheden te verbeteren bij het oplossen van complexe collectieve vraagstukken met betrekking tot milieuproblemen. Uiteindelijk is het doel om ervoor te zorgen dat alle studenten worden betrokken bij het aanpakken van uitdagingen met betrekking tot ecologische transitie.

Samengevat:

  • Milieu en de strijd tegen klimaatverandering: Studenten leren over circulariteit vanuit een systeemdenkend perspectief is een fundamentele stap in de richting van het verminderen van de CO2-voetafdruk en het beschermen van het milieu. Door principes van hulpbronnenefficiëntie, afvalvermindering en duurzame praktijken bij te brengen, leren studenten om milieubewuste keuzes te maken.
    Deze kennis stelt hen in staat om het verbruik van eindige hulpbronnen te minimaliseren, de afhankelijkheid van energie-intensieve productieprocessen te verminderen en actief deel te nemen aan recyclinginspanningen. 
    Als toekomstige leiders en consumenten zullen deze studenten een cruciale rol spelen bij het bevorderen van een circulaire economie, wat uiteindelijk bijdraagt ​​aan lagere koolstofemissies, behoud van natuurlijke hulpbronnen en een duurzamer, veerkrachtiger milieu.
  • Ontwikkeling van sleutelcompetenties: ondernemersvaardigheden, circulariteit en systeemdenken. We volgen de definities die zijn uiteengezet in het 'EntreComp Framework' van de Europese Commissie, met een focus op 'Ideas & Opportunities', 'Resources' en 'Into Action', met vijftien onderliggende competenties. We sluiten aan bij de acties van de Commissie op het gebied van ondernemerschapsonderwijs en bij het onderzoek van Del Vecchio et al. (2021) die ondernemerschapsonderwijs (EE) identificeren als een vitaal perspectief voor het ontwikkelen van innovatieve competenties en mindsets voor de circulaire economie.
  • Leraren ondersteunen: hen opleiden, up-to-date lesmateriaal verstrekken, coole, op uitdagingen gebaseerde hackathon-evenementen organiseren op hun scholen.

Partners

Stichting Technotrend is aanvrager en penvoerder van dit project. We werken hierin samen met Budapest School Általános Iskola és Gimnázium, Hungary, Malta College of Arts Science and Technology, Malta PAOLA, Rigas Tehniska Universitate Riga, Latvia; Anna van Rijn College, Nieuwegein, Nederland; Cleantech Bulgaria Ltd. Sofia, Bulgaria; Systems Innovation Center Korlátolt Felelősségű Társaság Hungary.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Erasmus+

samenwerkende leerlingen

Neem contact op