Lesprogramma Circulaire Economie voor het VMBO in Westerwolde

De Gemeente Westerwolde heeft aan Stichting Technotrend de opdracht gegeven om in 2024 een lesprogramma te ontwikkelen over de 'Circulaire Economie' voor het Dollard College in Bellingwolde. Met dit programma willen we bijdragen aan een positieve gedragsverandering van de leerlingen en andere betrokkenen. Door structureel lessen over afval/reststoffen en circulaire economie aan te bieden in de educatie van jongeren, probeert de gemeente ze bewust te maken en een gevoel van eigenaarschap te geven van de noodzaak van afvalscheiding, recycling en de stappen die ze als consument (en producent) hiervoor kunnen zetten. 

Lesinhoud

Tijdens het vak economie krijgen drie klassen van het tweede leerjaar van het Dollard College Bellingwolde les over wat een circulaire economie is en hoe dit toegepast kan worden op technologie en kleding. Het lespakket omvat vijf modules die verdeeld zijn over vijf lessen van 60 minuten.

Module 1: Introductie in circulaire economie 
Module 2: De circulaire kledingkast 
Module 3: Kleding Upcyclen  
Module 4: Waarom recyclen we afval?
Module 5: Kledingmarkt

Hieronder meer informatie over wat er besproken wordt per module:

Module 1: Leerlingen leren het verschil tussen de lineaire economie en de circulaire economie en waarom de huidige maatschappij steeds meer een circulaire economie na streeft. Daarnaast gaan de leerlingen praktisch aan de slag door in te gaan op hun eigen handelingsperspectief omtrent het gebruik van hun mobieltje in een lineaire en circulaire economie. We focussen hier vooral op het metaal goud. Wat zijn de consequenties van goudwinning en hoe goed kunnen we het al recyclen? Hoe kunnen de leerlingen zelf bijdragen aan deze transitie?

Module 2: Aan ons eigen niet-circulaire kledinggedrag kunnen we zeker wat doen. Hiermee gaan we in deze module aan de slag. De leerlingen leren over hun eigen mode-voetafdruk. Want wat komt er allemaal kijken om een kledingstuk te maken? Daarnaast werken we samen met kringloopwinkel Rommel&Zo die de leerlingen van kleding voorziet die ze kunnen gaan upcyclen. Zo worden leerlingen bewust van hun eigen bijdrage aan de lineaire kledingindustrie en kunnen ze zelf bijdragen aan een circulaire kledingindustrie. 

Module 3: In deze module gaan leerlingen aan de slag met hun eigen kledingstuk en leren ze over de R-ladder. De R-ladder geeft de mate van circulariteit aan van een kledingstuk. zoals besparing van grondstoffen, recyclen en andere oplossingen die bijdragen aan een circulaire productenstroom. Daarnaast leren de leerlingen hoe ze kleding kunnen repareren. 

Module 4: Leerlingen gaan verder met hun eigen kledingstuk en leren over de donut-economie. De donut-economie betreft het langer in gebruik en omloop houden van producten omdat dit belangrijk is om de planetaire grenzen niet te overschrijden. Wat deze planetaire grenzen zijn, leren de leerlingen in deze module. De leerlingen maken ook een Vinted-advertentie om te proberen hun product te verkopen. 

Module 5: In module 5 vindt de markt plaats of de presentaties van de producten die de leerlingen in de vorige modules hebben gemaakt. De leerlingen bereiden een verkooppitch voor en hun medeleerlingen kunnen bieden op de producten. 

Belangstelling?

Bent u geïnteresseerd om dit project ook op uw vmbo aan uw leerlingen te bieden? Neem dan contact op met team VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs): vmbo@stichtingtechnotrend.nl   
 

Gemeente Westerwolde | Regionaal Energieloket

schema Circulaire Economie met kleding en mobieltje

Neem contact op