8 oktober: Stichting Technotrend in actie op Dag van de Duurzaamheid Onderwijs!

8 oktober 2021 is de Dag van de Duurzaamheid Onderwijs. Stichting Technotrend komt op verschillende plaatsen in actie. Zo starten we speciaal vandaag met Young Innovators in Den Bosch. Daarnaast doen we mee aan EnergiekKanaleneiland, hebben leerlingen van het Libanon Lyceum in Rotterdam circulaire ecape games gemaakt en hebben we speciaal voor deze dag het lesplan voor Transformation Through Imagination beschikbaar gesteld.

Kick off Young Innovators in Den Bosch

Leerlingen van het Dr Pierson College in Den Bosch doen dit jaar voor het eerst mee met Young Innovators. Om dit feestelijk af te trappen, gaan we vandaag met 150 leerlingen geohacken. Dit is een speurtocht waarin de leerlingen verschillende coördinaten moeten vinden waar ze op locatie leuke duurzame opdrachten krijgen. Denk hierbij aan zaadjes planten, tiny houses ontwerpen en Toekomst denken over de wijk.

Leerlingen Libanon Lyceum bouwen circulaire escape games

Drie vmbo-t klassen van het Libanon Lyceum Rotterdam starten vandaag met het bouwen van Circulaire Escape Rooms in opdracht van Nice Developers. Dit zullen ze doen aan de hand van SAWA, een volledig houten woongebouw met 109 appartementen, dat is ontworpen door architectenbureau Mei. Dit ‘gezondste gebouw van Nederland’ heeft biodiversiteit en duurzaamheid hoog in het vaandel staan en bevat veel circulaire onderdelen. Op de Dag van de Duurzaamheid Onderwijs kregen de leerlingen uitleg over het gebouw bij en door het architectenbureau. Het project is bedacht en ontworpen door Stichting Technotrend uit Utrecht. De leerlingen worden bij het project begeleid door Game Knights.

Transformation Through Imagination

Met het lesplan Transformation Through Imagination gaan leerlingen met al hun creativiteit het grote duurzame vraagstuk aan. Hoe zien zij de toekomst voor zich? Voelen ze zich er optimistisch over of juist pessimistisch? Door deze les komen leerlingen achter hun eigen meningen en ontstaat er een dialoog in de klas. Het lesplan is gecreëerd voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het is in elk vak toe te passen. Download het hier.

EnergiekKanaleneiland

Met de buurtmarkt EnergiekKanaleneiland besteedt wijkcoöperatie Kanaleneiland extra aandacht aan de dag van de duurzaamheid. Bij het Krachtstation hebben vele duurzame partners, waaronder Stichting Technotrend, een kraampje. Iedereen uit de wijk is welkom. Samen energieke oplossingen voor de wijk bedenken en met elkaar in gesprek gaan staat op deze middag centraal. Lees er meer over.

Stichting Technotrend is natuurlijk ook alle andere dagen van het jaar actief met duurzame techniek in het onderwijs. Volg ons op deze site of meld u aan voor de nieuwsbrief.

toekomstbeeld