6 september 2021 - Veel scholen hebben afgelopen jaren via leerkrachten als duurzame rolmodellen en door middel van duurzame voorbeelden in schoolgebouwen geprobeerd leerlingen voor te bereiden op een duurzame toekomst. Leerlingen ontdekken wat duurzaamheid is en hoe ze zelf een rol kunnen spelen in het verduurzamen van de wereld.
De urgentie van duurzaam leren doen en denken neemt toe en veel docenten en schoolleiders willen meer. Zij willen werken aan een echt duurzame school, waar zowel het schoolgebouw als het curriculum, het gedrag en de visie laten zien dat de school wil opleiden met zorg voor het milieu, het klimaat en het welzijn van mensen. Er is een groot en uiteenlopend aanbod van duurzame producten, lesmaterialen en projecten. Waar begin je? Hoe krijg je overzicht over alles wat er al is? Wat is er nodig?
Als antwoord op deze vragen presenteert de coöperatie Leren voor Morgen: de Routekaart Duurzaam Onderwijs. Dit instrument helpt schoolleiders, docenten, leerlingen, ouders, buurtbewoners en lokale ondernemers om samen een visie te ontwikkelen op wat duurzaamheid voor hen betekent, en om deze visie uit te werken in een concrete strategie met aandacht voor alle elementen van de Whole School Approach.
Stimuleringsregeling
Leren voor Morgen opent tussen 1 september en 31 december de stimuleringsregeling ‘Duurzaamheid in het DNA van de School’ voor scholen in het praktijkonderwijs, vmbo, mbo en hbo, om ze te stimuleren om met behulp van de Routekaart Duurzaam Onderwijs een eigen visie en strategie te vormen op leren voor duurzame ontwikkeling. Aanmelden voor deze regeling kan via Daan@lerenvoormorgen.org.
Projectpartners
SME, Teachers for Climate, Stichting Technotrend, Bright Future Lab, Managemind Group, Hart en Hoofd en NADO.
De stimuleringsregeling wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Goldschmeding Foundation voor Mens, Werk en Economie.