30 november: Stichting Technotrend biedt prijs Sustainabul VO aan

30 november 2022 - De Coöperatie Leren voor Morgen organiseerde op 30 november het Symposium VO voor Morgen op het Aeres VMBO Almere. Na een spannende stemming werd Huizermaat uit Huizen met zijn Circuleerlingenraad de winnaar van de SustainaBul VO 2022. Stichting Technotrend stelde de hoofdprijs voor Best Practice SustainaBul VO ter beschikking: een Transformation through Imagination (TTI-) workshop voor de docenten van de winnende school. Aan het eind van het symposium reikte directeur Patrick van der Hofstad de prijs uit.

Na de openingslezing door lector Betekeniseconomie Kees Klomp konden de ruim 100 deelnemers - bestuurders, docenten, studenten en duurzaamheidscoördinatoren - zich laten inspireren in workshops. Deze gingen over o.a. wereldburgerschap, lesmethodes, circulair onderwijs en hoe je draagvlak kunt creëren binnen je school voor duurzaamheid. Ook leerden de deelnemers meer over het meet- en benchmarkinstrument SustainaBul VO.

Best practice SustainaBul VO 2022

Drie genomineerden mochten hun good practice pitchen. Het publiek bepaalde de uiteindelijke winnaar. Ze kozen Huizermaat Huizen met zijn Circuleerlingenraad, een raad waarin leerlingen mee kunnen denken over de duurzame keuzes in de school. Docent en initiatiefnemer Bas de Bruijn: “Het verschil met een reguliere leerlingenraad is dat wij het klimaat als focuspunt hebben en onze medeleerlingen bewust willen maken van de uitdagingen op dat gebied. Daarom organiseren we activiteiten rondom dit thema."

prijswinnaars SustainaBul VO Huizermaat

Op de tweede en derde plek eindigden Aeres VMBO / MBO Almere en het Stedelijk Gymnasium Breda.

Bauke Houtsma van Aeres VMBO /MBO Almere ontwikkelde samen met o.a. Stan Frijters, docent en onderzoeker Leren voor duurzame ontwikkeling, het Educatief Programma Floriade. Een online platform voor het voortgezet-, middelbaar- en hoger beroepsonderwijs dat bestaat uit Leren voor Duurzame Ontwikkeling lesmateriaal: concrete vraagstukken uit de praktijk en transitiegerichte thema's die onderwerp waren op de Floriade (groen, energie, gezondheid of voeding).

Ragne van Engelen van het Stedelijk Gymnasium Breda is samen met MBO Curio Urban Green Development en hun eigen leerlingencommissie GroenGym een vergroeningstraject gestart. Dit heeft geleid tot o.a. 1500 m2 aan grastegels, groene gevels, een daktuin met een mussenhotel, 500 m2 meer groen en niet geheel onbelangrijk: buitenschaaktafels voor contact met de buurt en omliggende basisscholen.

SustainaBul

De SustainaBul is de coöperatieve benchmark met ranking voor duurzaamheid in het onderwijs. De SustainaBul VO stimuleert en ondersteunt scholen om het onderwijs duurzamer te maken. Scholen helpen elkaar met de implementatie van duurzaamheid in alle facetten van de school. Het HBO kent de SustainaBul - een initiatief van Studenten voor Morgen - al sinds 2012, het MBO volgde in 2019, vanaf dit jaar doet ook het VO mee.

De SustainaBul wordt mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation.

Patrick reikt de SustainaBul VO uit aan Huizermaat