30 mei: Project Inclusieve Energietransitie Kanaleneiland afgerond

3 juni 2024 - Op 30 mei 2024 hebben we het project Inclusieve Energietransitie Kanaleneiland met een geweldig afsluitingsfeest afgerond! We hebben met de partners en bewoners prachtige resultaten kunnen bereiken in de afgelopen 2 jaar!

Resultaten

Samen met Wijkcoöperatie Kanaleneiland, Energie-U en Energiebox hebben we 2 energiecoaches en 5 energieklussers uit de wijk Kanaleneiland opgeleid.

presentatie energiebesparing door projectMet hen hebben we:

• 400 huishoudens bereikt met energiebesparende maatregelen
  • 2457 energieklussen uitgevoerd door onze energieklussers
  • In totaal besparen de huishoudens door alle uitgevoerde klussen per jaar: 53.074 euro!
  • Dat is gemiddeld per huishouden per jaar: 133 euro!
  • Onze energiecoaches gaven 65 energieadviezen
  • Per jaar besparen alle huishoudens, als ze de adviezen goed uitvoeren: 17.078 euro!
  • Dat is gemiddeld 263 euro (extra) voor die 65 huishouden per jaar!

Daarnaast heeft Stichting Technotrend bijna 400 leerlingen in basisonderwijs en VMBO lesgegeven over de energietransitie in de wijk Kanaleneiland! Zo hopen we ook de nieuwe generatie bewust te maken van de energietransitie.

Toolbox met ervaringen

Alle lessen die wij geleerd hebben tijdens het project zijn verwerkt in een toolbox. Deze informatie en tips zijn naast het opzetten van de energietransitie lokaal, ook uitstekend voor burgerinitiatieven in het algemeen en projecten met verschillende stakeholders. Klik hier om de website met de toolbox te bekijken.

Graag bedanken wij de Herman Brood Academie en vooral Marije van Bommel voor de prachtige locatie en de geweldige studentenband Dan D. Lion die voor een geweldige sfeer zorgden. Ook bedanken wij Amina Berkane Abakhou voor de heerlijke hapjes die zij verzorgde.

Onze partners

De toolbox is tot stand gekomen dankzij Stichting Technotrend, Wijkcoöperatie Kanaleneiland, Energiebox, Energie-U, gemeente Utrecht, provincie Utrecht en de Herman Brood Academie. Daarnaast was dit project niet van de grond gekomen zonder de initiatiefnemers, vrijwilligers, energieklussers en energiecoaches uit Kanaleneiland zelf. Hartelijk dank allemaal!

partners Energieproject Kanaleneiland

presentatie toolbox inclusieve energiebesparing Kanaleneiland