23 november: Workshop Circulaire Economie en Systeemdenken door Challenge-based leren

Ben je (of ken je -> delen vinden we fijn!) een (economie) docent op een middelbare school?

In de Week van het Economieonderwijs bieden we op donderdag 23 november 2023 van 13:15 - 15:00 uur een workshop

Circulaire Economie en Systeemdenken door Challenge-based leren

Tijdens onze workshop laten we je graag een voorbeeld zien van wat wij in het kader van Circulaire Economie ontwikkeld hebben, en dus wat wij aanbieden als projectmateriaal aan scholen in Nederland. We geven een aansprekend voorbeeld van een Circulaire Economie project dat we, in samenwerking met lokale actoren zoals de gemeente en lokale ondernemers, dit najaar uitvoeren op scholen in Haarlem. We laten je zien hoe en met welke lesmethodes en strategieën je jongeren kunt motiveren om zélf het heft in handen te nemen en duurzaamheidsuitdagingen aan te gaan.

Deelnemende docenten kunnen na de workshop een gratis introductieles (powerpoint + lesplan) krijgen over het thema circulaire economie. Met deze les laat je je leerlingen kennismaken met het verschil tussen lineaire en circulaire economie en laat je ze op een leuke, interactieve manier bewust worden van de verschillende levenscycli en impacts van een product. Onderdeel van de les is een concrete opdracht: een canvas tool waarmee de leerlingen in groepjes gaan nadenken over de levenscyclus van een product. De les is direct bruikbaar in de klas en dient als een interactieve introductie op het onderwerp Circulaire Economie, die de nieuwsgierigheid en eigenaarschap van leerlingen triggert.

Locatie: Hogeschool van Amsterdam, Amstelcampus, locatie KSH09A36.

Lees meer en meld je aan

Komt deze datum of tijd je slecht uit? We bieden op dinsdag 21 november, 16:00 - 17:30 uur een online Open les over dit onderwerp.

Belangstelling?

Ben je geïnteresseerd in hoe je het thema Circulaire Economie op een aansprekende manier kan doceren in bovenbouw HAVO/VWO? Hoe je leerlingen handelingsperspectief kunt bieden ten aanzien van grote uitdagingen op gebied van economie en duurzaamheid? Hoe je dit zelf kunt doen, of hoe wij dit uit handen kunnen nemen? Kom dan naar onze activiteit en doe volop  inspiratie op om het onderwerp Circulaire Economie op een hands-on, activerende en interactieve manier aan leerlingen aan te bieden!

Klik hier om op de website van de Week van het Economieonderwijs meer te lezen en je aan te melden.

Dit is een activiteit van het team dat het Young Innovators programma uitvoert.

illustratie van lineaire naar circulaire economie