19 juni: circulaire modeshow op Nova College Haarlem

19 juni 2024 - Het keuzedeel Mode en Retail op het NOVA-college in Haarlem is natuurlijk niet compleet zonder modeshow!

collage textielwerk Nova CollegeDe Fashionindustrie is een van de grote vervuilers van de aarde en zorgt voor veel problemen in het milieu. We hielpen daarom het keuzedeel Mode en Retail in een duurzaam jasje te steken. De tegen de 20 MBO-studenten Mode en Kleding die het keuzedeel volgden, organiseerden als afsluiting van het project op 19 juni daarom een modeshow, en niet zomaar één, maar een circulaire modeshow.

Van april tot juni 2024 gingen de MBO-studenten één dag in de week aan de slag met het project Duurzaam Textiel. Ze gingen onder meer op excursie naar het Fashion for Good museum in Amsterdam om inspiratie op te doen voor duurzame toepassingen in de mode.

De studenten bezochten ook de Snuffelmug, een kringloopwinkel van Spaarne Werkt. Bij deze kringloopwinkel werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze hielpen de studenten aan tweedehands materiaal om nieuw leven in te blazen. Met inspiratie van gastdocent Petra van der Bend van DenimDutchie gingen de studenten aan de slag om de kledingstukken te upcyclen en klaar te maken voor een circulaire modeshow.

We hopen dat dit een start mag zijn van een nieuwe generatie aan circulaire mode!

Volgend jaar gaan we dit project nog eens uitvoeren.

duurzame modeshow Nova College