16 juni: Futuring met docenten aardrijkskunde

16 juni 2023 - Toekomstdenken in de klas: hoe doe je dat en draagt het bij aan een positieve toekomstverwachting?

Dr. Tim Favier (Universitair docent Geowetenschappen, Sociale Geografie en Planologie en Geography & Education aan de Universiteit Utrecht) opende deze studiedag met docenten van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). Hij schetste een verband tussen eco anxiety en gedragsverandering: wie zich weinig óf juist heel veel zorgen maakt over het klimaat komt niet in actie, omdat hij of zij de noodzaak niet ziet of juist lam slaat. Ook is er geen 1-op-1-verband tussen kennis over klimaatverandering en gedragsverandering. Emoties, aannames en overtuigingen, de bereidheid of mogelijkheid om veranderingen in je eigen leven te integreren spelen ook een rol.

Na die inleiding werd begonnen met het extrapoleren van ontwikkelingen. Van de extase bij de opening van de eerste Limburgse kolenmijn in 1899 naar het schetsen van mogelijke plattegronden van windmolenparken in 2050. Julia Kasch (UU) en Frank Goethals (Stichting Technotrend) leidden daarna de Utrecht 2040 Game die komend schooljaar in een definitieve versie beschikbaar is voor middelbare scholen (ook te spelen buiten Utrecht).

Mark Boode schoof namens Stichting Technotrend aan als workshopleider toen het ging over het vormgeven van eigen toekomstbeelden en het maken van eigen scenario’s, naar voorbeeld van de toekomstscenario’s van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

schema klimaatgedrag

In het schooljaar 2023-2024 onderzoekt de Universiteit Utrecht met Stichting Technotrend de effecten van futuring technieken in de klas op de toekomstverwachting (positief / negatief) van leerlingen.

Meedoen? Meld je school aan!

Scholen die aan het onderzoek mee willen doen kunnen zich aanmelden via Stichting Technotrend. Je kunt het formulier hieronder gebruiken.

formulierenslingers in bos