113 deelnemers werkten aan drie DigiEduHacks 2020

Op 12 en 13 november 2020 vonden in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam Digital Education Hackathons plaats. Elke hackathon had een eigen thema en opdracht.

113 leerlingen en studenten hebben in 21 teams twee dagen hard gewerkt aan challenges van drie opdrachtgevers. Onder begeleiding van zeven coaches en zes experts op gebieden als gamedidactiek, circulariteit, tooling en pitching ontwikkelden ze mooie ideeën om duurzaamheidsonderwijs met behulp van digitale tools te verbeteren.

DigiEduHack Utrecht/Amersfoort: Stichting Leaphy

leaphy
een leaphy

In de regio Utrecht werkten leerlingen van U-Talent (Utrecht) en Corderius College (Amersfoort) aan een vraag van opdrachtgever Stichting Leaphy. De robot Leaphy wordt momenteel ingezet voor onderwijs over robotica, maar is nog helemaal niet duurzaam. Leaphy heeft dus onderwijs over circulariteit nodig! Tijdens de DigiEduHack ging een deel van de leerlingen aan de slag met de vraag welk onderwijs nodig is om Leaphy circulair te kunnen maken. Een ander deel van de leerlingen ontwikkelde een game voor digitaal duurzaamheidsonderwijs over circulariteit.

Het Algemeen Dagblad schreef een enthousiast artikel 'Geen tijd te verliezen' over deze DigiEduHack.

DigiEduHack Rotterdam: Arctic Explorer

In de regio Rotterdam gingen leerlingen van het Haagse Segbroek College aan de slag met de challenge van Arctic Explorer. Tijdens wetenschappelijke expedities naar het poolgebied maakt het team van Arctic Explorer 360-graden-beelden om de invloeden van de klimaatcrisis zichtbaar te maken. Aan de leerlingen werd logo DEHgevraagd om te kijken hoe deze 360-graden-beelden in de toekomst een plek kunnen krijgen binnen het (digitale) duurzaamheidsonderwijs.

DigiEduHack Amsterdam: NatureDesk

In de regio Amsterdam was opdrachtgever van de challenge NatureDesk, een organisatie die het doel heeft om te kijken hoe we gezonder en groener kunnen leven en werken in de stad. Om dit te stimuleren hebben ze de groen blauwe kaart van Amsterdam ontwikkeld waarmee mensen worden aangemoedigd om op zoek te gaan naar het blauw en groen in hun buurt. Leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Haarlem en een internationaal studententeam Event Management van Hogeschool Breda werkten aan de vraag hoe deze kaart inspiratie kan bieden in het voortgezet onderwijs. Ze worden uitgedaagd om van daaruit een game te ontwikkelen voor het digitaal onderwijs van de toekomst.

De leerlingen en studenten maakten eerst een probleemanalyse en stelden daarna leerdoelen op. Na diverse brainstormrondes zijn allerlei onderwijsideeën uitgewerkt, zoals een digitaal doolhof over hittestress (2 VWO), een escaperoom over circulariteit (4 HAVO) en een game met duurzame opdrachten (studenten van de Hogeschool Breda).

Met dank aan Olivier van Beekum, PhD., Ioana Biris, Tom Huizer en Marije Tempel voor de inspirerende challenges; Casper Jorna en Martijn Koops voor de tools en Anouschka Kövy, Elieska Lensink, Annemijn Lamerigts, Ivy Blank, Yasmijn Wakker, Danique de Ronde en Janis D. voor de begeleiding. En aan Climate-KIC en DigiEduHack voor de gelegenheid.

Hackatons

Het doel van de hackathons is om in teams gezamenlijk en met behulp van digitale educatie aan het onderwijs van de toekomst te werken gericht op duurzame ontwikkeling en systeeminnovatie. Deze hackathons zijn voor docenten en leerlingen in het VO, docenten en studenten van onderwijs- en duurzaamheidsgerelateerde opleidingen, onderwijsnetwerken, bedrijven en organisaties, lokale overheid en alle andere geïnteresseerden.

Stichting Technotrend verleent organisatorische en inhoudelijke ondersteuning aan de hosts die de DigiEduHacks aanbieden. Het project blijft gedurende de looptijd voortdurend en samen met deelnemers in ontwikkeling.

Meer achtergrondinformatie is te vinden op de Europese website van DEH.

De Digital Education Hackatons worden mede mogelijk gemaakt door EIT Climate-KIC.

logo EIT Climate-KIC

klas Corderius in DigiEduHack