Young Innovators: voedselinnovatie en eiwittransitie met toekomstmakers in West Brabant

In het schooljaar 2024-2025 werken we met leerlingen uit verschillende jaarlagen van de middelbare school Moller Juvenaat in Bergen op Zoom samen met voedselpioniers aan de eiwittransitie. Hiermee continueren we het Young Innovators programma Voedselinnovatie en eiwittransitie dat we in de afgelopen jaren voor leerlingen van middelbare scholen in de regio's Zuidwestelijke Delta en West-Brabant zijn gestart.

Het is de bedoeling dat we in 2024 in totaal ca 375 leerlingen laten kennismaken met voedselinnovatie. We brengen zo steeds meer leerlingen in contact met de innovatieve plantbased food pioniers van de toekomst die in deze regio sterk aanwezig zijn. Jongeren kunnen hierdoor ervaren dat zij zélf kunnen bijdragen aan hun eigen duurzame toekomst. Het komend jaar gaan we nog meer samenwerken met Delta Agrifood Business (DAB).

Programma

In deze uitvoering van het Young Innovators programma krijgen leerlingen eerst inhoudelijk les over de voedselinnovatie en de eiwittransitie.

groep leerlingen juichend met handen omhoog
Klik hier om de aftermovie te bekijken.

Daarna volgt de Young Climathon, een intensieve dag waarin leerlingen worden uitgedaagd om een oplossing te bedenken voor casussen die bedrijven aan hen voorleggen. Aan het eind van de dag presenteren ze hun oplossingen voor een deskundige jury en vertegenwoordigers van de casushouders.

In de aftermovie na de Climathon in juni 2024 delen leerlingen, docenten en casushouders hun ervaringen.

Belangstelling?

Doet jouw school (VO/HO) ook al mee? Als je belangstelling hebt om ook jouw leerlingen of studenten een Young Innovators programma te bieden: klik hier om te mailen naar het Young Innovators team. Let's make it work!

Partners

In dit project werken we samen met gemeente Bergen op Zoom en Delta Agrifood Business (DAB).

Dit project geeft vorm aan het thema Duurzaam Voedsel en Eiwittransitie.

canvas met oplossing voor eiwittransitie