4 oktober: Young Climathon met HDSR maakt jongeren waterbewust

Op 4 oktober gaan zo’n 80 vwo-3-leerlingen van de het Utrechtse St-Gregorius College op Fort Ruigenhoek (bij Utrecht) een Young Climathon doen. Tijdens dit eendaagse evenement gaan de leerlingen creatieve oplossingen verzinnen voor de drie duurzaamheidsvraagstukken van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). Het doel van het evenement is om leerlingen waterbewust te maken.

HDSR: waterbewust leven maakt het verschil
Bekijk deze korte video waarin Wouter uitlegt wat er in deze Young Climathon gaat gebeuren.

Een Young Climathon is onderdeel van het innovatieve lesprogramma Young Innovators voor het voortgezet onderwijs. In het programma worden leerlingen uitgedaagd na te denken over duurzaamheid en systemische vraagstukken. Het wordt sinds enkele jaren ontwikkeld en aangeboden door Stichting Technotrend.

900 jaar georganiseerd waterbeheer

HDSR viert dit jaar het 900-jarig bestaan van het georganiseerde waterbeheer in het gebied rond de Kromme Rijn. Onder het motto ‘Waterbewust leven maakt het verschil!’ organiseert het hoogheemraadschap het hele jaar activiteiten.

In 1122 - dit jaar 900 jaar geleden - werd de Kromme Rijn bij Dorestad (het huidige Wijk bij Duurstede) werd afgedamd. Hiermee begon het georganiseerde waterbeheer in het gebied rond de Kromme Rijn.

Meer informatie over de activiteiten van HDSR in dit feestjaar.

screenshot Klimaatfort