Studenten Koning Willem 1 College werken aan duurzame mode

24 april 2023 - Van 17 tot 21 april hebben mode-studenten van het Koning Willem I College in Den Bosch onze Climate Action Academy for Sustainable Fashion gevolgd. In dit programma zijn studenten en docenten van de Fashion opleiding onderzoek gaan doen naar het curriculum van hun opleiding. Besteedt het lesprogramma voldoende aandacht aan duurzame ontwikkelen in hun vakgebied? Om hierachter te komen zijn er experts langs gekomen uit het vakgebied en doen ze zelf onderzoek. Waar kan het beter? Op basis van de uitkomsten worden enkele onderdelen verbeterd of opnieuw ontworpen.

Elke dag kregen ze een nieuwe module te doen. Zo maakten de studenten kennis met onderwerpen als klimaatactivisme, duurzaamheidsclaims van fast fashionketens tot regeneratieve mode. Ook waren er inspirerende gastsprekers aanwezig, waaronder Colien Langerwerf, Suzan Jacobs en Ellen Haeser.

Op de laatste dag hebben de studenten indrukwekkende ideeën gepresenteerd voor een jury, zoals het ontwerpen van een recycle box voor het snij-afval, het opzetten van een duurzaam ondernemerschap-idee voor een kado-lijn en het samenwerken met de koksschool en de agrarische opleiding om natuurlijk restmateriaal te gebruiken voor stoffenontwerp en -productie.

Eén groep studenten kwam er door eigen onderzoek achter dat je van etensresten textielverf kan maken. Hiermee wilden ze aan de slag maar de school bleek de apparatuur hiervoor niet in huis te hebben. De docent van deze groep is in gesprek gegaan met het bestuur van het College en de apparatuur is aangeschaft. Op deze manier veranderen studenten het onderwijs voor zichzelf maar ook voor de komende generaties.

kledingrek  presentatie say yes

Onze collega's Ester Klein Hesselink, Floor Pekelharing en docent Simone Ruig hebben de studenten tot deze mooie resultaten begeleid. We hopen natuurlijk dat de opleiding deze prachtige ideeën daadwerkelijk tot uitvoering brengt.

We bedanken de juryleden en alle gastsprekers voor hun bijdrage aan het succes van deze dag!

Wil je ook met je studenten werken aan duurzaamheid?

We kijken ernaar uit om meer MBO-studenten bewust te maken van de mogelijkheden om in hun vak te verduurzamen! We willen daarom deze reeks en ons aanbod graag uitbreiden naar meer mode-opleidingen en andere MBO-sectoren! Als je meer wilt weten over deze lessenreeks, neem dan gerust contact met ons op. We delen graag meer informatie en ervaringen over dit programma en kunnen het aanpassen naar jullie behoeften. Stuur een mail naar het team MBO: mbo@stichtingtichnotrend.nl. Of via het formulier onderaan de pagina.

jury beoordeelt de presentatie van studente