Robotica met de Leaphy

Heel veel bedrijfstakken gebruiken tegenwoordig robotica in hun dagelijkse bezigheden. Of het nu een lopendebandmachine is of de beweegbare armen die helpen bij operaties, ze moeten allemaal geprogrammeerd worden door goed opgeleide programmeurs. In de toekomst zal de vraag naar softwareontwikkelaars nog veel groeien.

De Leaphy is een ontwerp van Olivier van Beekum. Dit is een robotje waardoor kinderen spelenderwijs in aanraking komen met robotica. Leerlingen kunnen zelf hun Leaphy-robot in elkaar zetten en laten rijden. De kleine variant van de Leaphy heet de Flitz. Deze robot is bedoeld voor het primair onderwijs.

Met dit project willen de uitvinder van de Leaphy, Stichting Technotrend en de lerarenopleiding techniek van de Hogeschool Utrecht (HU) een brug slaan tussen robotica en de opleiding. Studenten hebben hierdoor in hun verdere loopbaan als docent al wat kennis van robotica. Hiermee zijn ze beter in staat om de generatie van de toekomst op te leiden met relevante kennis in een samenleving die steeds verder automatiseert.

Robotica voor beginners

Stichting Technotrend en Leaphy werken in dit project samen met het doel om leraren techniek in aanraking te brengen met “robotica voor beginners”. Hierdoor leren zij meer over de werking van robotica en hoe zij dit in hun lessen kunnen implementeren.

Het doel is om in het schooljaar 2021-2022 een programma op te zetten bij de HU waarin aankomend docenten kunnen kennismaken met Leaphy en de Flitz. Het verderliggend doel is om leerlingen meer bewust te maken van de mogelijkheden in de robotica. Als docenten dit meenemen naar hun beroepspraktijk later. kunnen ze helpen het tekort aan kennis en personeel in deze bedrijfstak te verminderen.

Voor meer achtergrond, bezoek de website van Leaphy.

Leaphy