oktober: Van Red Soldier tot tulpenijs: Young Innovators van Moller Juvenaat

24 oktober 2025 - Afgelopen week gingen leerlingen van 4 vwo en 4 havo van het Moller Juvenaat op ontdekkingsreis in de wereld van duurzame voeding tijdens een climathon bij Delta Agrifood Business (DAB). Samen met innovatieve bedrijven werkten ze aan creatieve oplossingen voor de voedseltransitie.

4 vwo – Eiwitten van de toekomst

De vwo-leerlingen doken in alternatieve eiwitten met Monkeys by the Sea en Protix. Bij Monkeys by the Sea ontdekten ze hoe plant-based visalternatieven het zeeleven kunnen beschermen en tegelijkertijd de groeiende eiwitvraag kunnen beantwoorden. Hun uitdaging: hoe maak je plant-based seafood net zo normaal als een broodje kaas? canvas met eco-friendly snoepjesOm daar ideeën voor te ontwikkelen, mochten de leerlingen zelf aan de slag in de keuken en koken met de ingrediënten, waardoor ze ervaarden hoe duurzaam voedsel écht lekker kan zijn.

Bij Protix leerden ze hoe insecten een circulaire en superduurzame bron van eiwitten kunnen zijn. Hier kregen de leerlingen zelfs een exclusief kijkje achter de schermen in de fabriek in Bergen op Zoom, waar ze het productieproces van dichtbij konden zien. Ook hun uitdaging was duidelijk: hoe maken we eiwitten uit insecten iets dat mensen vanzelfsprekend op hun bord zetten? De leerlingen kwamen met allerlei creatieve oplossingen: een groep ontwierp een energy drankje met insecteneiwitten genaamd Red Soldier, terwijl een andere groep snoepjes bedacht met insecteneiwitten en de slogan ecofriendly, that’s real candy.

4 havo – Smaken van duurzaamheid 

presentatie ijsjeDe havo-leerlingen werkten met VARTA en Algae Holland, waarbij reststromen en microalgen centraal stonden. Bij VARTA gingen ze aan de slag met de uitdaging om een campagne of initiatief te bedenken waardoor we deze zomer alleen nog maar ijs uit reststromen willen eten. Ze experimenteerden zelf door ijs te maken van sinaasappel en lavendel en bedachten creatieve concepten zoals tulpenijs en Rescoop the Beat — een campagne waarbij ijssmaken gekoppeld worden aan populaire liedjes 🎶.

Bij Algae Holland kregen de leerlingen de opdracht een burger te ontwerpen op basis van microalgen die ze zelf op hun bord zouden willen hebben. In de keuken probeerden ze verschillende recepten uit en ontdekten zo hoe microalgen kunnen bijdragen aan de eiwittransitie én hoe je er een product van maakt dat jongeren écht lekker vinden.

Het was een dag vol creativiteit, nieuwsgierigheid en lef – want de voedseltransitie heeft jongeren nodig die durven dromen én doen.

Met dank aan DAB en de gemeente Bergen op Zoom.

een docent introduceert de climathon

Neem contact op