november 2022: Leerlingen NXT werken aan duurzaam spoor

november 2022 - De afgelopen weken hebben vier bovenbouwklassen Techniek van Maarsbergen NXT (vmbo) meegedaan met het project Duurzame Toekomst op het Spoor van Stichting Technotrend en Railcenter. De leerlingen kregen in de eerste les een opdracht van ProRail: ontwerp een duurzame gevel voor onze toekomstige onderstations.

groen onderstation Prorail
groen onderstation (bron: prorail.nl)

Dit zijn de (1500!) gebouwtjes die langs het spoor staan en die zorgen voor elektriciteit op de bovenleiding. ProRail gaat deze de komende jaren vervangen op een duurzame en circulaire manier.

uitleg leerlingen bij bovenleidingDe tweede les gingen de leerlingen op excursie naar Railcenter in Amersfoort. Railcenter is het opleidingscentrum voor alle mensen in Nederland die aan het spoor werken. Hier mochten de leerlingen in de rails boren, een bovenleiding vervangen en leerden ze over treinveiligheid. Er was veel interesse vanuit de leerlingen, daardoor ontstonden er waardevolle gesprekken tussen de leerlingen en opleiders Railcenter over de techniek maar ook het vak zelf.

gereedschap voor werken aan rails

In de laatste les hebben de leerlingen de Railcenterdag nabesproken. Daarna hebben ze hun ontwerpen verder uitgedacht en uitgetekend. Op deze tekeningen hebben ze hun oplossingen geschetst voor de vraag om de gevels van de onderstations iets voor de omgeving te laten doen en ze minder gevoelig te maken voor graffiti.

schets duurzaam onderstation Prorail

De mooiste ontwerpen worden naar ProRail gestuurd. Wie weet wat er dan nog mee gaat gebeuren!

leerlingen krijgen uitleg bij spoorrails