Martin van Pul
Projectmedewerker VO-bovenbouw/Young Innovators
Martin van Pul werkt sinds maart 2021 bij Stichting Technotrend (STT). Hij coördineerde Young Innovators, ‘Teacher's Experiential Development of Digital skills through the Young innovator's programme’ (TEDDY) en werkt nog steeds aan 'Young Innovators fostering citizen Engagement for sustainable and fair Transformation and Innovation' (YETI). Daarnaast besteedde hij energie aan de verbetering van het personeelsbeleid en de invoering van Sharepoint.
Martin reageerde met succes op een vacature die zijn studiegenote en oud-STT-collega Elieska op LinkedIn had gezet. De vacature sloot precies aan bij zijn keuze om na zijn studie niet elke baan te accepteren, maar te zoeken naar een waar hij zijn idealen in kwijt kon.
Participatie
“Ik ben heel erg geïnteresseerd in burgerschapsonderwijs”, legt hij uit. “In mijn Bachelor & Master heb ik gefocust op de vraag ‘Wat voor samenleving willen we en wat voor burger is daarvoor nodig?’ ‘Wat verwachten we van burgers voor die samenleving en hoe kan het onderwijs daaraan bijdragen?’ Dat zijn zowel filosofische als politieke vragen. Ik denk dat onderwijs een belangrijke factor is in het vormgeven van de toekomst. Dat jongeren de kennis en skills meekrijgen om aan die samenleving deel te nemen en bij te dragen. Duurzaamheid had niet eens mijn directe belangstelling. De vacature was voor het Young Innovators programma. Dat gaat wel over duurzaamheid maar voor mij interessant was dat het ook over lokale uitdagingen en manier om mensen daarbij te betrekken. Bij Stichting Technotrend is wel mijn hart voor duurzaamheid sterk gegroeid, want het is wel een van de belangrijkste uitdagingen waar we voor staan.”
Democratie vormgeven
Martin studeerde in Den Haag Liberal Arts and Science, een soort politicologie met een focus op governance, economics and development.
“Ik heb bestudeerd hoe we het best de samenleving kunnen inrichten. Ik denk niet dat één persoon daarover moet beslissen. Het lijkt mij beter om dat gezamenlijk met andere burgers te doen. Mijn scriptie schreef ik over hoe de ene onderwijslaag in Nederland beter wordt voorbereid op deelname aan de democratie dan de andere. En hoe dat beter zou moeten en kunnen. In VWO is veel meer aandacht dan in VMBO hoe je je stem in de democratie kunt laten horen. Je kunt wel leren over de instituten, het parlement en dat je eens in de zoveel jaar mag stemmen. Maar ik denk dat democratie over veel meer gaat dan dit. Je kunt in het gewone leven ook bijdragen aan de vormgeving van de samenleving. Ik denk dat je daarmee in het onderwijs ervaring moet kunnen opdoen. De burgerberaden die de afgelopen jaren opkomen zijn een goede vorm van participatie, vind ik.”
Duurzaamheidsweek
Voor zijn Master stapte hij over naar Pedagogiek op de Universiteit Utrecht. “In mijn master heb ik gefocust op de theorie van de kritische pedagogiek. Dat is ook een van de grondslagen van challenge based learning, wat goed aansluit bij Young Innovators. Als je echte maatschappelijke uitdagingen als uitgangspunt neemt van de kennisverwerving, leer je ook theoretische kennis beter. Leerlingen hebben hun eigen ervaringen met dergelijke uitdagingen, die ze in de klas kunnen delen. Daar zijn heel veel vaardigheden voor nodig.”
Zijn opleiding was vrij theoretisch, maar hij deed naast de studie ervaring op met de praktijk. Zo organiseerde hij voor en met studiegenoten een duurzaamheidsweek en heeft hij gewerkt aan het opzetten van een politieke beweging ‘als tegenwicht tegen de rechtse bewegingen’. Hij leerde er hoe je samen met anderen acties kunt opzetten maar ook dat deze lastig vol te houden zijn met alleen vrijwilligers. Daarnaast werkte hij aan de oprichting van een onderwijswerkgroep bij de plaatselijke afdeling van GroenLinks.
Internationale projecten
"Het Young Innovators programma met het challenge based learning vind ik een goed voorbeeld van hoe je dat zou kunnen vormgeven in alle onderwijssoorten. Daar hebben we de afgelopen jaren heel veel ervaring mee opgedaan. Ik ben de tel kwijt hoeveel Climathons ik heb begeleid”, glimlacht hij met enige trots.
Belangrijk voor systeeminnovatie is het ontwikkelen van actieve hoop, vind hij ook. Hieraan werkt hij bij het Stt-project Young Innovators fostering citizen Engagement for sustainable and fair Transformation and Innovation (YETI). Hij vindt het essentieel voor systeeminnovatie dat jongeren en burgers erbij worden betrokken, dus ook bij duurzaamheid. “Dus over hoe je anderen kunt enthousiasmeren voor verandering. Belangrijk voor actieve hoop is dat je merkt dat je er niet alleen voor staat.”
Didactiek van de hoop
Deze ervaringen en vaardigheden zijn verwerkt in de didactiek van de hoop, die binnen Stt het afgelopen jaar is ontwikkeld. Martin: “Daarin zitten vaardigheden als dromen-denken-doen, bewust worden van eigen waarden, kritisch kijken naar de wereld om je heen, actief en creatief werken aan verandering en oplossingen, samenwerken en leren hoe je andere mensen kunt betrekken bij je initiatief, leren denken vanuit verschillende posities en belangen of hoe je data kunt ophalen en gebruiken.”
Als projectcoördinator van de internationale projecten YETI en TEDDY waren zijn werkdagen behoorlijk vol met e-mails en meetings met de internationale samenwerkingspartners. Deze projecten zijn hem wel op het lijf geschreven: Van zijn 11e tot zijn 18e woonde hij met zijn ouders in Berlijn, St. Petersburg en Genève en zat hij op internationale scholen.
Wat heb jij bij Stichting Technotrend geleerd?
“Dat onderwijs heel belangrijk is voor veranderingen, maar dat het ook al behoorlijk overvraagd is. Er moet meer in worden geïnvesteerd om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. En misschien moet de opleidingstijd langer en efficiënter worden ingericht, met meer sociale basisvaardigheden dan nu. Ik weet dat de werkdruk hoog is, maar er zijn docenten die ruimte vinden en maken om deze andere vaardigheden aandacht te geven. Samen met ons."
"Ik had zelf een focus op kritisch en systeemdenken, maar dat moet je aanvullen met toekomstdenken. Kritisch denken moet in balans zijn met actief hoopvol denken. Daar heb je de andere benaderingen bij nodig.
En ik heb geleerd dat je goed voor jezelf moet zorgen om anderen goed te kunnen helpen.”
Vrije tijd
Als Martin niet voor Technotrend werkt, is hij aan het sporten of zit hij te lezen. Zo kun je hem ‘s zomers tegenkomen op skates tijdens de wekelijkse Utrechtse skate parade en op een basketbalveld ‘bij de kleinste & gezelligste club van Utrecht’. Zijn favoriete leesplekken zijn de Boekenbar en de centrale bibliotheek op de Neude.