Elke vierkante centimeter in Nederland is - soms in verschillende lagen - in gebruik. Bebouwd en onbebouwd zijn er gebruikers, eigenaars, beheerders, bestemmingsplannen en toekomstige ontwikkelingen. Daarom is het belangrijk om verantwoord en slim om te gaan met de ruimte die we hebben. Hoe willen jongeren dat Nederland er in 2050 uitziet? Dat was de vraag vanuit het Kabinet om jongeren te kunnen betrekken bij het ontwikkelen van een Nationale Omgevingsvisie (NOVI), een van de instrumenten binnen de Omgevingswet.
Deze NOVI wordt de langetermijnvisie van het Rijk op de noodzakelijke en de gewenste ontwikkelingen van de fysieke leefomgeving. Aanleiding was de invoering van de nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2024. De wet geeft burgers een centrale rol in de ontwikkeling en de uitvoering van het beleid en het inrichten van Nederland. Dus ook aan jongeren.
Technotrend ging samen met Het Groene Brein en Young Impact Makers aan de slag om de wensen, ideeën en visies van jongeren tussen 10 en 25 jaar op te halen. In oktober en november hebben we in het project Toekomstdenken basis- en middelbare scholieren in Utrecht, MBO-studenten Urban Design in Den Bosch en studenten aan de Wageningse Universiteit aan het werk gezet om hun visies en ideeën hierover te bedenken en vorm te geven. De leerlingen en studenten kregen vragen over een breed scala aan thema's: wonen en werken, landbouw en natuur, energie en circulaire economie, bodem en water. Voor alles is ruimte nodig en soms zijn de belangen tegengesteld. Hoe komen we uit de dilemma's?
De visies en ideeën werden vastgelegd door tekenaar Daan Bleichrodt. Via cartoons schetste hij de met de leerlingen en studenten hoe zij de fysieke leefomgeving van Nederland in 2050 voor zich zien. Zo werden de verschillende perspectieven op hoe de leefomgeving in Nederland eruit moet zien zichtbaar, naast elkaar gelegd en uitgewerkt tot jongerenperspectief op de ruimtelijke inrichting van Nederland.
Op 17 november werden alle plannen aan elkaar gepitcht. Bekijk de beeldimpressie hieronder.