Leerlingen basisschool Overvecht ruimen zwerfafval op

23 november 2021 - Overvecht laten we vanmiddag weer een stukje schoner achter. Eén van de klassen heeft meteen besloten met de juf om een brief te schrijven naar de Gemeente Utrecht om afvalgrijpers voor de school aan te vragen.

Vanuit het programma Brede School Overvecht talentontwikkeling worden op de Jenaplanschool in Overvecht deze weken Groen & Energie lessen aangeboden. De bovenbouwleerlingen leren in drie lessen over energiegebruik, isolatie en zwerfafval.

De eerste les stond in het teken van leren over isolatie: Hoe houden dieren zich warm in de winter? Wat kunnen wij daar als mensen van leren? Met wol en veren maken de leerlingen een windvanger gemaakt. Ze deden een korte quiz over hoe lang het duurt voor afval op straat helemaal afgebroken is. Daar leerden ze van dat een plastic flesje voor altijd kan blijven bestaan in de natuur, eerst heel lang als flesje, daarna in steeds kleinere deeltjes! Uiteindelijk komen ze dan in zee en kunnen ze door dieren worden gegeten. Daarna gingen de leerlingen dus fanatiek aan de slag om het groen rond de school afvalvrij te maken.

In de laatste les leren de leerlingen aan de hand van proefjes meer over energie, hoe we energie gebruiken en hoe we energie opwekken.

scholieren ruimen zwerfafval