juli 2023: Young Innovators team Bornego zet BK-plein Heerenveen in de spotlight

9 juli 2023 - We kijken met veel plezier terug op het geweldige tweedaagse evenement op het Bornego College in Heerenveen. De bedoeling was de verduurzaming van het Burgemeester Kuperusplein (BK-plein). De eerste dag begon met boeiende masterclasses, georganiseerd door het Young Innovators team, waarbij leerlingen van Bornego werden geïnspireerd door experts uit het veld. Jeroen van Marseille van Marseille Buiten en Dick de Vries en Robert Jan de Jong van KWS en Van Hattem en Blankenvoort brachten ons waardevolle inzichten.

canvas met post-itsGedurende deze dag werden de leerlingen ondergedompeld in kennis over de openbare ruimte, systeemdenken en het proces van projectontwikkeling. Een praktisch voorbeeld, de uitbreiding van Amsterdam Centraal, diende als leerzame case om het ontwikkelingsproces inzichtelijk te maken. Na deze masterclasses kregen de leerlingen een helder beeld van de context van het BK-plein en stonden ze te popelen om aan de slag te gaan!

De daaropvolgende dinsdag barstte de Climathon los - een hackathonevenement waarbij de leerlingen in teams werkten aan creatieve oplossingen voor het plein. De casus bood ruimte voor het creëren van bouwtekeningen en maquettes, wat de innovatieve geest van onze jonge talenten stimuleerde.En creatief waren ze zeker! Met veel enthousiasme en frisse ideeën kwamen de leerlingen met verschillende voorstellen. Een opvallend thema dat herhaaldelijk werd aangehaald, was het toevoegen van een fontein op het nieuwe plein - een verrassend aspect waar de gemeente nog niet aan had gedacht.

leerlingen presenteren oplossingAl hun geweldige oplossingen werden gepresenteerd op het gemeentehuis, waar ons Young Innovators team samenkwam met vertegenwoordigers van de gemeente om de resultaten te delen. De spanning was voelbaar toen wethouder Gerrie Rozema het winnende team de welverdiende wisselbeker overhandigde. Een fantastische beloning voor hun inzet en creativiteit! 🏆

We willen graag iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan dit geweldige evenement, van de inspirerende sprekers tot de enthousiaste leerlingen en de gemeente die ons de kans gaf om deze uitdaging aan te gaan. Samen bouwen we aan een duurzame en innovatieve toekomst!

Young Innovators wordt mede mogelijk gemaakt door

logo Fonds NME

ontwerp plein met leerlingen Bornego