januari 2021- Eersteklassers X11 ruimen 2052 stuks zwerfafval op

Afgelopen week hebben we enorm veel energie gekregen van de 221 leerlingen uit de eerste klas van middelbare school X11 in Utrecht. Ze volgden de lessen in het project Plastic Soep Helden. Tijdens het 'burgeronderzoek' dat ze hierbij deden, ruimden de eersteklassers in een week 2.052 stukken zwerfafval op!

De lessenserie bestond uit blokken van 3 uur. Hierin legden de gastdocenten uit welke rol de producent heeft bij de enorme hoeveelheid plastic afval die onze eco-systemen bedreigt. Een video maakte de leerlingen duidelijk wat de gevolgen zijn van ons afval op het leven in de oceanen. Vooral de zeedieren die dood gingen omdat hun maag vol plastic zat waardoor ze geen voedsel meer kunnen eten, maakte indruk op de leerlingen.

Afval opruimen

Daarna zijn we overgegaan in de actie-modus. De leerlingen (en de docenten) gingen lekker naar buiten om informatie te verzamelen over zwerfafval. Met de Litterati app en een vuilniszak gingen zij op pad als echte Plastic Soep Helden! Dat hebben ze allemaal heel goed gedaan. Eén leerling kwam terug in de les met maar liefst 152 stukken gescand zwerfafval, een andere had het plastic in de schapenweide opgeruimd voordat de schapen het konden gaan eten. In totaal haalden de leerlingen dus ruimt 2000 stukken afval op. Dat is natuurlijk een geweldige opruiming!

reacties leerlingen op opruimactie zwerfafvalAlle data is verwerkt in de @litterati app. Deze data worden gebruikt in campagnes om bijvoorbeeld het heffen van statiegeld op verpakkingen op de agenda te zetten bij de overheid.

Met de docenten bedachten we het idee om een schoolbrede opruimactie te starten. Via de Litterati app krijgen de drie leerlingen die het meest hebben opgeruimd een prijs. Zo wordt de stad veel schoner en krijgen de leerlingen tijd om even naar buiten te gaan tijdens de lockdown. Win-win!

Durf jij met jouw klas de uitdaging aan?

Denk je dat leerlingen en klassen op jouw school nog meer kunnen opruimen? Durven jullie de uitdaging van X11 aan?

Stuur dan een mail naar: wouter.buursma@stichtingtechnotrend.nl voor meer informatie.

De beloning: Stichting Technotrend geeft 6 gratis Plastic Soep Helden lessen aan de school die tot eind februari het meeste zwerfafval verzamelt.

#PlasticSoepHelden #Litterati #X11 #Citizenscience #Corona #GemeenteUtrecht #HDSR #Plasticsoupfoundation

schermbeeld les plastic soep helden